GALERIE KOSTKATEREZA FIŠEROVÁ, EVŽEN ŠIMERA: DOLBY SURROUND HUMANOLOGIC
kurátorka: Karina Kottová
vernisáž: 5. 2. 2015, 19.00
výstava trvá: 5. 2. – 13. 3. 2015
Nejpřiměřenějším
textem k této výstavě by snad byl ten, který bych vůbec nenapsala. Na
kurátorské texty se beztak snáší vlna (často nanejvýš oprávněné) kritiky o tom,
že jsou to prázdné žvásty a v tomto případě k něčemu takovému
instalace, která text nutně nepotřebuje, vyloženě vybízí. Výstava Terezy
Fišerové a Evžena Šimery skrze obraz a zvuk popisuje objekt, který tu není. Má
se potom kurátor pokusit přidat na stranu umělců a textem také popisovat
chybějící sochu, která je ale ústředním tématem výstavy, nebo udělat krok
stranou a pokusit se uchopit fakt, že umělci sami popisují toto chybění? Nebo má
raději mlčet, stoupnout si do pozice diváka a vytvořenou situaci prostě vnímat?
Výstava
Šimery a Fišerové je z velké části právě o chybění a přebývání.
Autoři
vytvořili objekt, který je jakýmsi ztělesněním všetečnosti a všudybylství
současného umění. Je v něm něco banálního, něco magického, něco
lineárního, něco beztvarého, něco hlubokého, něco povrchního. Nicméně výsledná
socha je v galerii přítomna jen skrze vizuální a verbální úhly pohledu,
které nám ukazuje na jedné straně video zachycující její ohledávání objektivem
kamery a na straně druhé rozhovor o ní, v němž figuruje trojice ženských hlasů.
Ani tyto ženy tu ale nejsou. Zastupují je objekty symbolizující základní
možnosti chápání prostoru: výšku, šířku a délku. Tyto hodnoty se metaforicky
promítají do povahy interpretací sochy, které se pohybují v rovinách
pragmatičnosti či racionality, ale i poetických a snových vizí.
V prázdné galerii jsou tedy kromě několika fyzických prvků vytvářejících
spíše kostru instalace přítomné v zásadě jen tyto obrazové a slovní
výklady. Ve chvíli, kdy vejde divák, ale naopak něco začíná přebývat. Jeho
základní svobodou je nejen se dívat a poslouchat, ale také utvářet si vlastní
názor, interpretovat. Teď ho ale umělci této možnosti zbavují. Nemůže se na
sochu jednoduše podívat a něco v ní vidět, něco si o ní pomyslet sám. Jeho
svoboda je tu jaksi navíc. Co mu zbývá? Může se přesto do situace vžít, uchopit
chybějící objekt z úhlů, které jsou mu předloženy. Zhmotnit si jej pomocí
prostorového zvuku a dvojrozměrného obrazu, ale jen skrze prizma někoho či
něčeho jiného. Nebo může udělat krok stranou a uvažovat, jak často i
v jiných situacích nekriticky přijímá informace, které jsou mu (jakkoli
příjemně či nepříjemně) zprostředkované a k jejichž podstatě se nemůže
dostat, a kdy naopak dokáže vystoupit z medializovaného kruhu a podívat se na
něj zvenčí. Tímto novým úhlem pohledu se o samotné soše či podstatě věci stejně
nic moc nového nedoví. Má ale možnost rozkrýt mechanismus, který tohoto fantoma
vytvořil, a uvažovat, jestli v něm něco nechybí nebo nepřebývá.
A
nebo raději mlčet.
---
Tereza Fišerová (*1988) je absolventkou pražské UMPRUM,
zahraniční stáž strávila na École supérieure
d’art et design Marseille-Méditerranée ve francouzském Marseille. Její převážně
prostorová tvorba, kterou často kombinuje se zvukem, videem či performance, je
založena na interakci s divákem nebo fyzickým i emocionálním tělem samotné
umělkyně. Pracuje s možnostmi lidského vnímání, přičemž zabraňuje
tradičním způsobům čtení a interpretace díla, aby umožnila vznik novým. Svou
práci představila na samostatných i skupinových výstavách zejména
v nezávislých galeriích a uměleckých centrech v Praze, Brně a Plzni.
V roce 2013 byla finalistkou ceny Start Point.
Evžen Šimera (*1980) vstoupil do povědomí širší veřejnosti především
díky svým „stékaným“ lineárním malbám. Jeho práce má ale mnohem širší záběr. S
odkazem na estetiku a principy minimalismu Šimeru zajímá zejména samotný
materiál a jeho vlastnosti, ale také jeho performativní charakter, potenciál
jednoduchých forem vstupovat do autorem moderovaných situací, ať už
vznikajících více organicky, či naplňujících předem pečlivě připravené
vzorce. Šimera vystudoval Akademii
výtvarných umění a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Vystavoval na
významných přehlídkách především v rámci České republiky. V roce 2008 byl
finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého, je laureátem Ceny kritiky za mladou
malbu (2009).
Otevřeno denně od 13 do 20 hodin a dle večerního programu. Vstupné
dobrovolné.