Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

Matěj Samec: Dech

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

29. 11. 20:00
9. 10. 20:00
12. 6. 20:00
10. 4. 20:00
6. 3. 20:00
8. 2. 20:00
17. 1. 20:00
10. 12. 20:00
6. 11. 20:00
25. 10. 20:00
17. 9. 20:00
16. 5. 20:00
2. 4. 20:00
29. 3. 20:00
27. 2. 20:00
26. 2. 20:00
16. 1. 20:00
21. 12. 20:00
14. 12. 20:00
20. 11. 20:00
8. 11. 20:00
31. 10. 20:00
6. 10. 20:00
30. 9. 20:00
19. 9. 20:00
7. 9. 20:00
28. 7. 20:00
21. 7. 20:00

„To, co ti teď řeknu, není pravda. Nenutím tě, abys ji v tom hledala. Dneska mám narozeniny."


Josef se jmenuje Josef, ale nikdo mu neříká jménem. Když byl malý, věřil, že hvězdy se každou noc kousek přibližují. Hlavu si čistí náročnými horskými treky, má oblíbený bar, kde často zpívá jedna zajímavá zpěvačka smutné písně o náznacích lásky. Jeho osobní život je v troskách, svou manželku podváděl s ženskými z internetu v hnusných hotelových pokojích.  Z nebe se spustil déšť, tichounký jako mrtvola.

Inscenace se z větší části, podobně jako většina zajímavějších událostí našich smutných životů, odehrává ve tmě, aby tak nechala vyniknout podstatným smyslovým vjemům; vysokému tónu nervového systému, hlubokému tónu hučící krve a dynamicky se proměňujícímu rytmu lidského dechu, daného aktuální intenzitou paniky ze smrti našich matek.

Inscenace byla nominována na Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry v roce 2022. 
Ján Hájek byl za roli Josefa nominován na Cenu Divadelních novin za hlavní herecký výkon. 
 

 



Matěj Samec: Dech
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
režie: Natália Deáková
scéna: Pavel Svoboda
kostýmy: Jana Smetanová
hudba: Jakub Kudláč
sound design: Ondřej Gášek
produkce: Magda Juránková
inspice: Andrea Černá
fotografie: Andrea Černá
video. Tereza Havlínková

hrají: Jan Hájek, Barbora Milotová

Délka představení: 65 minut (bez přestávky)
 


Ohlasy: 

„Text Matěje Samce je dialogem mezi mužem zahnaným sám sebou do kouta a střídavě jeho sestrou a matkou. Režisérka Natália Deáková hru pojala minimalisticky a úsporněji to snad už ani nejde. Z valné části se odehrává právě ve tmě, kdy může divák rozvalený ve fatboyi zavřít oči a soustředit se pouze na hlasy Jana Hájka a Barbory Milotové. S nimi pak navštíví kočičí domácnost nebo strašidelný les, jejichž podobu si musí v té všeobjímající tmě zhmotnit ve své představě. (...) Paradoxem je, že tohle předčasné noční zbystření mysli následně vede k jejímu zklidnění. Alepsoň já jsem to tak po představení měl. (...) V hlavě mi znovu zněl Hájkův hypnotický hlas prokládaný výčitkami jeho partnerek a taky náhlými záblesky světla, které občas scénu prozářilo, aby ji záhy zase ponořilo do tmy. Díky této dynamice má divadelní zážitek ještě kontemplativnější rozměr."
Respekt, Jan H. Vitvar: Dělníci kultury 

Hercův hlas jako by byl pro tento typ rolí předurčen: je hluboký a hloubavý, schopný pojmout všechna trápení duše a bez přepjatosti vyjádřit akutní existenciální tíseň. V dialozích s matkou Hájek pouze jemnou změnou hlasu dobře odstiňuje naivitu Josefova dětského jáBarbora Milotová je protagonistovi rovnocennou partnerkou s obdobně kultivovaným projevem. Civilními prostředky vytváří excentrickou postavu sestry, stárnoucí "kočičí mámy", která hledá útěchu v nejrůznějších konspiračních teoriích. Sestřiny dialogy s Josefem baví střetem dvou kontrastních nátur: věčně pochybujícího, citově vyprahlého, ztišeného intelektuála a řízné podivínky, která si nebere servítky a káže nesmysly, jako by šlo o nezpochybnitelné pravdy."
Aktualne.cz, Petra Zachatá: Divadlo, které není vidět. MeetFactory experimentuje s rozhlasovými postupy

„Oba  (Natália Deáková a Matěj Samec) jsou schopni vytvořit neobvyklý jevištní tvar a to zejména prostřednictvím minimálních prostředků. Přičemž Natália Deáková dává velký prostor hercům. Své interprety opravdu vede až k takovému šperkařskému cizelérství do nejmenších detailů. Pauz, nádechů, mrknutí oka, je to skvělá symbióza herců, režisérky a právě i autora, dramaturga Matěje Samce. Konkrétně Jan Hájek a Barbora Milotová  jsou vybaveni rozhlasovými hlasy, zároveň dokáží obstát i v absolutním minimalismu. Své postavy modelují v sedě, téměř bez mimiky, je to skutečně fascinující jak podívaná tak slyšená, jelikož část se odehrává ve tmě."
ČRo Vltava, Mozaika: Dovedete si představit divadlo ve tmě? 

„(Dech) přináší i dobrou příležitost k zaposlouchání se a může nás tak i inspirovat ke vzájemnému naslouchání si v živém prostoru a čase i v dnešní silně převizualizované době, kdy na nás útočí celá řada vjemů, informací, emocí a reklamy. Inscenace měla skvělou atmosféru. I díky ní jsem si během večera prošla jakousi katarzí. Prožila jsem si okamžiky strachu, úzkosti a následného vnitřního očištění takže jsem nakonec odcházela s pocitem, že jsem o něco lehčí."

ČRo Radio Wave: Dospělým se člověk stává skrz prožitou bolest, ukazuje nová inscenace Dech v MeetFactory
 


Ostatní: 
tisková zpráva 
Natália Deáková: O posouvání hranic divadla (podcast Tovární hlášení) 
 



Vstupné:
300 Kč 
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5 


Informace pro návštěvníky: 
Inscenace se z větší části odehrává ve tmě. 
Další informace

Rezervace vstupenek na 
rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
Nedorazila vám vstupenka? Napište na sales@meetfactory.cz 

Chcete darovat divadlo? Celoročně nabízíme možnost lístek proměnit v dárkový voucher.