MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
19. 1. -
17. 2. 2017
19:00
Kurátorka: Zuzana Jakalová
Vernisáž: 19. ledna 2017 od 19:00
Výstava trvá: 19.1. – 19.2. 2017
Umělkyně: Gaëlle Cressent
Hudba a výtvarné umění se vždy společně
nebo v rozporu pokoušely nově vymezit svá pole působnosti. A je to zajisté
otázka hranic, teritoria, které umělkyně Gaëlle Cressent se svou vizuální
instalací a zvukem nazývaným Hledání Východu představuje.
Zároveň,
jakožto pocta a přesun v oblasti současného umění, Hledání
Východu odkazuje ke hnutí Traveler Techno zrozené v devadesátých
letech dvacátého století v Anglii, které bez ustání
vyhledávalo nové polohy vyjádření, nová, volná/svobodná území
prostřednictvím vytváření pomíjivých prostor, heterotopií ve
„foucaultovském“ smyslu, v nichž systém bude svržen, kde
společnost spektáklu bude odstraněna a kde pouze zvuk svede
dohromady společný cíl. Podle Derridy citujícího Rousseaua
„Divák, uvádějící sám sebe jako představení, nyní není
pozorovatelem ani voyeurem. Rozdíl mezi představením a
představujícím je smazán.“
Místa bez prostoru,
křehká utopie
Tato často nelegální
shromáždění se pokoušela spojovat územní dohody s majiteli
pozemků. Navzdory těmto předběžným opatřením, represe
v jejich potlačování neustaly a Česká republika se v roce
2005 stala ohavným divadlem masového zapojení ozbrojených sil
s rozkazem zastavit teknival CzechTek.
V podobě
mikro-události uspořádané v předvečer vernisáže,
umělkyně nás noří zpátky do techno kultury, kterou objevila
v polovině devadesátých let dvacátého století ve Francii,
a jež uskutečňovala scénu inspirovanou free party.
Sloupy reproduktorů jsou
základem otevřené instalace, uprostřed níž se divák pohybuje a
obratem se stává, díky sadám měkkých zrcadel reagujících na
zvuky, integrální součástí prostoru. S ohledem na rámečky
protažené zrcadly, ostatní panely modrých krav pokrytých z části
hlínou a pískem, jakési nomádské a převrácené území,
posiluje myšlenku prostorového a časového záhybu.
Ve svém díle umělkyně
Gaëlle Cressent přistupuje k objektu jako k území
prostřednictvím proteovské tvorby (socha, fotografie, instalace…)
proměňující procesy spojené s klasickým využitím
instalace, vynalézající tak vlastní logiku do kontextu zasazené
prezentace. Skládáním triviality a velké historie umění tak
utváří spojení; vytváření trans-historičnosti nám může
vypovídat o vztahu mezi anekdotickým a univerzálním. Tímto
projektem svůj výzkum otevírá objektům a konstrukcím
zaplňujícím veřejná shromáždění, směřujíce tak ke studiu
politických objektů, v etymologickém smyslu slova nebo jak
onen objekt bez ustání a pořád organizuje a ohrožuje fungování
města, státu a těchto aktuálních problémů.
Díky své tříměsíční
stáži v MeetFactory ve spolupráci s Ceaac ve Štrasburku
a Francouzským institutem v Praze, byla umělkyně schopná
tento projekt mezi sochou a jevištěm rozpracovat. Založená na
sdílení poznatků/vědomostí, hudební část byla svěřena
francouzskému DJ Groove Addiction, který se během svého
desetiletého pobytu v České republice zasadil o rozvoj techno
scény v Praze.
Groove Addiction
Aktivista na evropské technařské underground scéně už od 90.let, kdy byl ještě znám pod jménem "Proton". V roce 2007 si změnil jméno na Groove Addiciton a trvale se přestěhoval do Prahy. Ve stejné době se rozhodl přidat k "Elektropump". Tento krok pozitivně ovlivnil veškeré jeho budoucí dění. Groove Addiciton měl dlouhou dobu sídlo ve slavném pražském klubu "Yesclub", který byl založen roku 2011. To mu umožňovalo hrát s těmi nejlepšími umělci z elektro scény. V současné době hraje Groove Addiction po celé Evropě, v rámci turné ale navštívil i Jižní Ameriku (2014) a Asii (2015). Vidět ho můžete v klubech i na festivalech, kde jeho mixy a remixy okořeněné tanečními beaty zajišťují pozitivní a šťastný život.
Ukázku z jeho tvorby si můžete poslechnout zde.
VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ