Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

Petra Hůlová: Strážci občanského dobra 2

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

7. 2. 20:00
17. 11. 20:00
31. 10. 20:00
25. 5. 20:00
6. 4. 20:00
9. 3. 20:00
26. 2. 20:00
20. 1. 20:00
5. 12. 20:00
7. 11. 20:00
15. 10. 20:00
28. 9. 20:00
23. 9. 20:00

Chodila jenom k volbám volit ODSku. Chodí furt. Pro ni je zrada i TOPka. Klause má doma v rámečku a teď už podruhý volila Zemana, protože to je, jak říká, ‚podobnej formát‘. Poslední z velkej politiků, co nepotřebuje ani Facebook. Je autentickej. No nic… se z mladejch neposeru. Přišli k hotovýmu.”

Svérázná pětičlenná rodina se točí od prezidentských voleb od ledna do prosince 2018. Rodinný střet odhaluje diametrálně odlišný pohled na uplynulých 30 let české politiky. Co je odkazem „zlatých” devadesátých let? Proč se Jiří Drahoš odmlčel? Proč chce Marie dělit queer na bohaté a chudé? Bere práce lidem peníze? Jaký umlčovaný hlas chce Michal podpořit a jak to dopadne s babičkou? Popis české společnosti „očima poražených” získává osm let od vydání původního stejnojmenného románu, na který hra Petry Hůlové svébytně navazuje, svým dramatickým pokračováním novou a zcela nemilosrdnou naléhavost.

Scénář: Petra Hůlová
Režie: Adam Svozil
Scéna a kostýmy: Ján Tereba
Dramaturgie: Matěj Samec
Produkce: Magda Juránková

Hrají: Zuzana Ščerbová, Natália Drabiščáková, Tomáš Petřík, Zoja Oubramová, Vladimír Pokorný

Ohlasy:

„Zdá se, že konečně někdo pochopil podstatu politického divadla. (…) Inscenace [je] dobrým příspěvkem do chlívečku českého politického divadla, které se nedojímá, nemoralizuje, nezesměšňuje.” – Lenka Dombrovská, Divadelní noviny

„Zásluhou kvalitních výkonů všech herců, kteří musí zápasit s údělem ‚hlásných trub‘​, a pohybujícího se jeviště nepůsobí inscenace přes svou mnohomluvnost nikterak staticky. Na samotném textu Petry Hůlové je pak třeba ocenit poměrně zdařilou snahu o hlubší a objektivní reflexi aktuálních nálad v české společnosti.” – Petr Nagy, Literární noviny

„Strážci občanského dobra 2 fungují jako svébytný tvar, který pojmenovává mentální‘​ situaci letošního roku. Setkáváme se zde s velice dobře odpozorovaným posunem společenské diskuse od  pravicově-levicového‘​ konfliktu směrem k jinému nálepkování: intelektuálové tu začali být téměř výhradně spojováni s levicovými a elitářskými postoji, přičemž ve společnosti slaví vítězství‘​ ta část, která se neohlíží napravo nalevo a svými konkrétními kroky tíhne k realitě před listopadem 1989.​” – Ester Žantovská, Artzóna

„Vznikl významně jiný obraz zhrzeností a frustrací než v původním románu, odraz odlehčenější, sarkastičtější, nikoliv však mělčí (…) [oproti dřívějším adaptacím děl autorky] Strážci občanského dobra 2 zatím asi nejlépe – jak ve scénaři, tak v režii – naznačili potenciál Hůlové coby dramatické autorky. Tedy schopnost vystavět obsažné dialogy, v nichž se srážejí rozdílné životní strategie a občanské názory (…)” – Josef Chuchma, Moderní divadlo

Česká televize: profil inscenace
Český rozhlas Vltava: Strážci občanského dobra 2 na kolbišti politických dějin. Záznam z diskuze v divadle MeetFactory

„O politickém divadle často přemýšlím, protože se setkávám s režiséry a režisérkami, kteří tvrdí, že politické divadlo dělají. Mnohdy se ale jedná o ale inscenace obecně o člověku, jeho místě ve společnosti, nebo jen v jeho rodině. Pro mě je ale podstatou politického divadla člověk jakožto jedinec fungující v určitém politickém zřízení. Další podstatnou součástí politického divadla může je téma minulosti a návratu k ní. Strážci občanského dobra 2 pro mě určitě splňují kritérium „politické hry“, protože se k minulosti obrací.​” – Lenka Dombrovská na otázku „je text adekvátním přispěním do žánru českého politického divadla?​”

„Princip textu hry je v tom, že je to jedna dlouhá diskuze s různými účastníky, která se neustále přelévá. Hlavní třídící princip je pak tok času. Během roku dochází k různým rodinným setkáním, na nichž se ale vynořují stále ta samá témata. Nápad s plynutím času nám pak umožnil inscenaci strukturovat, umožnil nějaký pohyb, protože v samotných diskuzích k pohybu ani názorovému vývoji jako takovému nedochází. A to je podle mě ten zásadním paradox; čas plyne, ale lidé ulpívají ve svým myšlenkových klišé a stereotypech.” – Adam Svozil, režisér
 

Premiéra: 17. 6. 2018

FB event

Vstupné:
250 Kč
150 Kč pro studenty a občany s trvalou adresou na Praze 5

Rezervace na rezervace.divadlo@meetfactory.cz    
Chcete darovat divadlo? Celoročně nabízíme možnost lístek proměnit dárkový voucher.

Do Divadla MeetFactory můžete vzít své anglicky mluvící přátele. This play is in Czech with English subtitles. 

Představení konané dne 26. 2. 2019 probíhá v rámci festivalu Malá invetura, který byl podpořen Hl. m. Praha částkou 500 000 Kč.

MeetFactory je v roce 2019 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.