Instagram

How to get to us


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS:
50.053653
14.408441

Opening hours:
13:00 do 20:00 + based on evening program

KT / Galerie Kostka / Works by Gili Avissar

Umělec: Gili Avissar (IL)
Kurátor: Piotr Sikora
Výstava trvá: 25. 1. – 18. 2. 2018
Vernisáž výstavy: 25. 1. 2018, 19:00  

„Nu dobrá, a kdos ty?”
„Té síly díl jsem já, jež, chtíc vždy páchat zlo, vždy dobro vykoná.”
J. W. Goethe: Faust [1]

Pamatujete si pohádku Čarodějův učeň? Vypráví příběh talentovaného mladíka, který toužil po tom, naučit se čarovat. Vlastně to chtěl až příliš moc, a tak začal trénovat některé z mistrových triků bez jeho dohledu, navíc ještě před tím, než se naučil kouzla pořádně ovládat. Možná si pamatujete, jak ho jeho mistr požádal, aby naplnil kotlík. Aby se vyhnul náročné práci, napadl učedníka skvělý nápad – oživit koště, které by vodu přineslo za něj. Fungovalo to skvěle, až na to, že mezitím učeň zapomněl zaklínadlo, které by koště zastavilo.  

A v tom to všechno vězí! Náš hrdina začal něco, co se mu potom vymklo z rukou. Čarodějovu dílnu proměnil v kůlničku na dříví a nebyl schopný ji sám dát do pořádku. Zaklínadlo, o které se pokoušel, absolutně převzalo kontrolu a zmařilo úkol, který učňovi čaroděj zadal. Duch kouzla a jeho síla našeho milého učedníka naprosto ovládl. A pokud vás to ještě nenapadlo, řeknu to narovinu: Gili je onen čarodějův učeň!  

Teď už určitě nepochybujete o tom, jak skutečný proces výtvarné tvorby Giliho Avissara vypadá. Důsledná příprava, která je základem jeho uměleckého přístupu, ho činí jedinečným, a to co do kvantity jeho výtvorů, tak do intenzity jeho výstupů. Giliho produktivita by však neměla být chápana jako důvod, který stojí za kvalitou jeho práce – to by bylo jako vychvalovat moře za to, že tvoří vlny. Pokud chceme jeho práci ocenit, měli bychom se spíše soustředit na nerozum.  

Stačí se podívat kolem sebe. Uvidíme živoucí prostředí tvořené z různých materiálů a látek roztažených po prostorech galerie. Groteskní masky následují nejrůznější převleky. Nejrůznější vzory tvoří bohatou a oslnivou instalaci. Je v ní něco uspokojivého a zároveň nemravného. Je lehce sprostá, ale ne v sexuálním slova smyslu. Spíš nám jakýmsi způsobem připomíná motýlí kuklu. Malý, přesto spletitý vesmír, který se před našima očima rozprostírá, byl vyroben ručně a nenajdete v něm žádný polotovar. Místo v něm nemá ani opakování, ani nuda.  

Ale co potom onen nerozum, který jsme zmínili a který je klíčovým prvkem spojujícím všechny elementy? Čarodějův učeň vyřkne zaklínadlo, aby obelstil systém a vyhnul se práci. Koneckonců, potřeba je matkou vynálezů a pravou příčinou průmyslové revoluce klidně tak mohla být lenost. Místo toho, aby si život zjednodušil, však mladý učeň nakonec musel čelit chaosu, který způsobil svými nešťastnými pokusy o ovládnutí magie. Pracuj! Možná se pokusí magii použít znovu. Pracuj! Trénovat nové triky, které mu pomohou dostat se z kouta, do kterého sám sebe zahnal. Pracuj! I přes neúspěch to zkoušet stále znovu, aniž by věděl, kde a jak to skončí.  

Náš „čarodějův učeň“ si s tvorbou svých děl dává načas – každý den tráví ve studiu 10 až 12 hodin a ke svému úkolu přistupuje stejně energicky a pozitivně jako propagandistické socialistické filmy z 50. let. Zastavit nepřichází v úvahu. Lepší je recyklovat, upcyclovat, zapracovat na díle o trochu víc. Většina uměleckých děl, která nás nyní obklopují, byla dřív součástí jiných. Všechno se tak skutečně točí v kruzích! Obklopeni těmito intenzivními a pochmurnými díly téměř pocítíte vzrůstající magičnost. Ocitnete se tak v ošidném levičáckém pekle nebo neoliberálním nebi. Záleží na vás, které z nich preferujete.  

Piotr Sikora    


---  

Otevřeno denně od 13 do 20 hodin a dle večerního programu. Vstupné volné.  

Kontakty:
Zuzana Kolouchová → PR → + 420 739 055 862 →zuzana.kolouchova@meetfactory.cz
Libor Galia → PR → +420 732 566 667 →libor.galia@meetfactory.cz  

MeetFactory je v roce 2018 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
 


[1]Přeložil Otokar Fischer, 1955.

KT_Works by Gili Avissar_final.pdf