KT / Galerie MeetFactory / Little Warsaw (HU): Fightlessness
Kurátor: Jaro Varga
Vernisáž: 18. 2. 2016, 19:30
Výstava trvá: 18. 2. – 3. 4. 2016
Maďarská umělecká skupina Little
Warsaw (András Gálik a Bálint Havas) patří k nejvýraznějším představitelům
generace, která nastoupila na scénu po roce 1989. Jejich dílo je úzce provázáno
s otázkami, které jsou specifické pro kontext zemí bývalého východního bloku –
analýza a re-kontextualizace objektů a idejí z minulosti, dekonstrukce
obvyklých uměleckých forem, výrazný anti-etablující postoj, nastavení
kritického zrcadla modernismu, retro-avantgardě, konceptualismu a
neokonceptualismu, rozpínání hranic umění a přesun uměleckého diskurzu dovnitř
širší společenské reality. Od začátku milénia vytvořila Little Warsaw zásadní
kontext-specifická díla (např. The Body of Nefertiti na benátském bienále,
2003, Time and Again ve Stedelijk Museum v Amsterdamu, 2014, Battle of The
Inner Thruth v galerii Trafó v Budapešti, 2011 atd.), která se zapsala do
základní abecedy postsocialistického umění. Pokud bychom chtěli popsat několik
principů, které by všeobecně charakterizovaly tvorbu umělecké skupiny, začali
bychom tezí, že Little Warsaw se navrací k esenci sochařství se zájmem oživit
nebo reinkarnovat mrtvou sochařskou hmotu. Až duchampovským způsobem přenáší
objekty minulosti do jiných reálií, přiřazuje jim nové významy a snaží se
poskládat další sémiotickou mozaiku, která je rovněž pouze dočasná. Edit András
tento princip přirovnává ke klasickému Prométheovu příběhu, zopakovanému v
příbězích Pygmaliona či Golema, v postavě Frankensteina nebo moderních verzích
příběhu o Pygmalionovi, jako jsou Pinocchio nebo Gingerbread Man. Dalším
tématem Little Warsaw je zkoumání projevů a mechanismů fungování ideologií v
neviditelné a těžko rozpoznatelné osobní lidské rovině, což demostruje v
různých dílech, rozvíjejících historické mikronarativy, například okolnosti
týkající se maďarského sochaře Andráse Becka nebo sochaře Jozsefa Somogyiho.
Umělecká skupina naráží na slabiny historie, které vyvolávají kontroverzní
otázky: Kdo má právo sahat na minulost a
zpochybňovat etablované a stále ještě přítomné formy minulých ideologií?
Fightlessness je první samostatnou
prezentací umělecké skupiny v České republice. Převážně sochařská výstava
rozvíjí několik paralelních narativů, které jsou v poslední době v centru zájmu
Little Warsaw, a to ve dvou základních liniích: individuální konfrontace s
vnějším světem a individuální konfrontace se sebou samým (jakási umělecká
introspekce). V dílech odkazujících k historii Adráse Becka (Sculpture Machine, Familyspeak)
relokalizuje Little Warsaw historické artefakty, aby je vrhnula do nových
kritických souvislostí a interpretací, a tak narušila jejich statický obsah, a
v širším smyslu demonstrovala tekutý charakter historie a monumentů. Podobně v
díle Fighter (2014), které je reinterpretací dřevěné sochy z první
poloviny 20. století, převedla trojdimenzionální objekt – sochu hrdiny – do
plochého transparentního obrazu ze skla. Hrdinský patos originální sochy tak
narazil na svoji vlastní křehkost a pomíjivost. Motiv tvarového, prostorového a
kontextuálního transferu se objevuje i v nejnovějších dílech, které pracují s
designovými kusy nábytku z první poloviny 20. století (Sliding, Quater (2015), Double
Locus (2014)). Dále například umělecká skupina prostřednictvím barevné
mozaiky s názvem CMYK (a nebo Relief podle bauhausovského umělce
Johannese Ittena) tematizuje vztah „umělecká produkce vs sběratelství“ (tedy
umění vs umělecký trh) a otázky týkající se současné role umělce, jejichž
kořeny odkazují k avantgardním hnutím počátku minulého století.
Historiografický zájem Little Warsaw
by mohl odkazovat k otázce, kterou přednesl kurátor Documenty 12 Roger M.
Buergel:,,Je modernita naší antikou“?
Pokud ano, pak bychom měli přehodnocovat náš vztah k modernistickým formám,
které v sobě mají vepsaný motiv ruin, rozkladu a chátrání. Že modernistická
minulost je dnes ruinou, je jasně vepsáno i ve výstavě Fightlessness, která by
ze vzdálenější perspektivy mohla
připomínat muzeální historiografickou nebo archeologickou instalaci, kde
samotná díla (některá z nich v minulosti vystavená v jiném kontextu, čase
a lokalitě) nově vyznívají v aktualizované formě. A to je vlastně to, o co
Little Warsaw jde. Nenechat umělecké formy vyhasnout v propadlišti ruin,
ale neustálou re-kontextualizací jim „vdechovat“ nový kritický potenciál, novou
duši.---
Otevřeno denně od 13 do 20 hodin a dle večerního
programu. Vstupné dobrovolné.
Kontakty
a více informací:
Jaro
Varga → kurátor
+420 775
655 295 jaro.varga@meetfactory.cz
Šárka
Maroušková
→ PR Manager
+420 723 706 249sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2016 podporována grantem hl. m.
Prahy ve výši 10.000.000 Kč a Ministerstvem kultury České republiky.
KT - Fightlessness - CZ.pdf