Divadlo MeetFactory uvede v premiéře dramatizaci románu Markéty Pilátové Tsunami blues27. listopadu, Praha - MeetFactory Dramatizace zatím posledního románu české autorky, novinářky a hispanistky Markéty Pilátové se režijně ujme Ewa Zembok. Scénář inscenace Tsunami blues zpracovává strhující příběh o několika cestách napříč světem a české stopě vedoucí na komunistickou Kubu. Premiéra je ve smíchovské MeetFactory plánována na 22. prosince od 20:00 za účasti Markéty Pilátové.
Ewa Zembok režírovala v létě 2014 v Divadle MeetFactory úspěšnou site-specific inscenaci Autoatlas Ukrajiny, která získala ocenění Pocta festivalu Next Wave za nejlepší projekt roku a Sukces léta Divadelních novin. Práce na dramatizaci románu Tsunami blues je tedy druhou spoluprací režisérky s Divadlem MeetFactory.
Román Tsunami blues vyšel v roce 2014 v nakladatelství Torst a je třetím a zatím posledním románem české autorky, novinářky a hispanistky Markéty Pilátové. Strhující příběh pojednává o několika cestách napříč světem, o cestě z pocitů prázdnoty a beznaděje, o české stopě vedoucí na Kubu i o tom, co znamená vina a co je potřeba udělat pro to, aby bylo možné ji unést.
Karla po katastrofě způsobené vlnou tsunami v Thajsku v roce 2004 ztratila oba rodiče a s nimi také svou schopnost skládat hudbu a hrát na trubku. Poté, co začne studovat hispanistiku na Univerzitě Palackého v Olomouci a seznámí se s profesorkou Jenůfou Topinkovou, rozhodnou se podniknout společnou cestu na Kubu. Vezou léky a finanční pomoc několika disidentům, kteří upadli v nemilost kubánského komunistického režimu. Do hry se připlete kubánská tajná služba a dobrodružná cesta se promění v nemilosrdnou hru o život.
„Představy o tom, že Kuba je jeden velký Buena Vista Social Club s uhrančivými stařičkými jazzmany a veselou roztančenou bídou, jsou hodně pomýlené. Cítila jsem spíš jakousi stále přítomnou temnotu, smutek, který čišel z oprýskaných domů a fasád prolezlých plísní, z podvyživených lidí, z mladičkých prostitutek, je to vlastně blues, a ne salsa, s čím mám od té doby Kubu spojenou,“ řekla v rozhovoru pro Salon deníku Právo o inspiračních zdrojích románu autorka Markéta Pilátová.
Premiéra inscenace Tsunami blues se uskuteční 22. prosince od 20:00 v Divadle MeetFactory.
Nejbližší reprízy: 17. a 18. ledna 2016, prodej vstupenek na
www.meetfactory.cz.
Kontakty a více informací:Šárka Maroušková → PR Manager +420 723 706 249 sarka.marouskova@meetfactory.cz
Další informace:Scénář: Jana Pithartová
Režie: Ewa Zembok
Scéna a kostýmy: Jana Hauskrechtová
Dramaturgie: Matěj Samec
Produkce: Dominika Andrašková
Hrají: Tereza Dočkalová, Eva Salzmannová, Tomáš Dianiška, Richard Němec a Lenka Zahradnická.
Markéta Pilátová působila v minulosti v týdeníku Respekt, do kterého stále přispívá. Pobývá často v Latinské Americe, kde se zabývá výukou češtiny a kam je většinou zasazen také děj jejích románů. Autorka se věnuje také překladům ze španělštiny a tvorbě pro děti. Její předchozí díla Žluté oči vedou domů a Má nejmilejší kniha byly nominovány na Cenu Magnesia Litera i Cenu Josefa Škvoreckého.
Ewa Zembok pochází z Katowic, v Polsku studovala filmovou vědu, nová média a sociologii, v Česku ukončila obor divadelní režie na DAMU. Spolupracuje s divadly v Česku i Polsku. Ve své tvorbě se zabývá sociální a politickou tématikou. Věnuje se různým jevištním formám: činohře, autorským a site-specific projektům, zkoumá prolínání žánrů, zajímá ji propojování divadelních, filmových, výtvarných a hudebních prvků. V roce 2012 debutovala v Polsku jako filmová režisérka filmem Matka. Pracuje také jako překladatelka. Je spoluzakladatelkou Divadla X10.
Tereza Dočkalová vystudovala herectví na ostravské Janáčkově konzervatoři, už během studií hostovala v Těšínském divadle v Českém Těšíně a v ostravském Divadle loutek. Ve čtvrtém ročníku dostala nabídku hostovat v ostravské Komorní scéně Aréna, kde na sebe upozornila v roli Nini Zarečné v Čechovově Rackovi a po ukončení studií zde nastoupila do stálého angažmá. V roce 2012 obdržela Cenu Thálie v kategorii herečka do 33 let.
Eva Salzmannová vystudovala herectví na DAMU a po absolutoriu působila osm sezon v souboru Divadla na okraji, roku 1990 přijala angažmá v Národním divadle, za rok odešla do smíchovského Labyrintu, odkud pak přešla do Divadla Na zábradlí. Než zakotvila roku 1994 trvale v činohře Národního divadla, spolupracovala v příležitostných seskupeních, především na scéně Divadla v Řeznické. Hostuje i v Divadle Rokoko a v představeních Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě. V roce 2006 spoluzaložila s režisérkou Viktorií Čermákovou, herečkou Annou Hrnečkovou a manželem Karlem Steigerwaldem Divadelní studio Továrna. Od roku 1996 vyučuje herectví na DAMU.
Tomáš Dianiška vystudoval herectví na pražské DAMU, po absolutoriu dostal angažmá v libereckém Divadle F. X. Šaldy, jako hostující herec působí také v pražském divadle A studio Rubín. Od divadelní sezóny 2014/2015 je členem souboru Divadla pod Palmovkou.
Richard Němec spolupracuje s Divadlem MeetFactory pravidelně, diváci jej mohli vidět například v inscenaci Pevnost od Rainalda Goetze v režii Miroslava Bambuška nebo v inscenaci Nespavost, která je zde stále uváděna. Hostuje také v Činoherním studiu v Ústí nad Labem a spolupracuje s divadelním spolkem Depresivní děti touží po penězích.
Lenka Zahradnická hereckou dráhu zahájila už v šesti letech v divadelním spolku Radar, následně vystudovala pražskou DAMU a od roku 2005 se často objevuje jak v televizi (Ordinace v růžové zahradě), tak ve filmu (Vratné lahve).
MeetFactory je v roce 2015 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 6.500.000 Kč.