TZ / divadlo / Počátek veškeré lásky / premiéra
Sterilní
prostředí života dnešních třicátníků vykresluje v MeetFactory premiéra Počátku
veškeré lásky
14. února, Praha –
Kritikou oslavovaný román Počátek veškeré lásky berlínské spisovatelky Judith
Hermann vzal do svých rukou tým pod vedením dramaturga Matěje Samce a režiséra
Filipa Nuckollse a převedl ho do divadelní inscenace. V sterilně čisté
zkušebně divadla MeetFactory se rozehraje příběh stalkingu balancující na hraně
strachu a slasti.
Premiéra
proběhne v úterý 28. února 2017 a slavnostního večera se zúčastní i
autorka románové předlohy Judith Hermann.
Hned několikrát se objevuje v souvislosti
s premiérou inscenace Počátek
veškeré lásky slovo první: jedná se o první román současné berlínské
autorky Judith Hermann, který byl poprvé převeden na divadelní scénu; jedná se
o první spolupráci Divadla MeetFactory a režiséra Filipa Nuckollse a bude to
první premiéra Divadla MeetFactory v roce 2017.
Po úspěšných knihách povídek Sommerhaus, später (Letní
dům, později, 1998) a Nichts als
Gespenster (Nic než přízraky,
2003) se kritiky i čtenáři oslavovaná spisovatelka Judith Hermann pustila do
svého prvního románu. Počátek veškeré
lásky vyšel v roce 2014 a naplno se v něm rozezněl „zvuk nové
generace“ jak byla spisovatelčina tvorba nazývána literárními kritiky.
Děj románu je poměrně jednoduchý, přesto velmi tísnivý
a napínavý. Stella, její muž Jason a čtyřletá dcera Ava působí jako šťastná
rodina. Až do okamžiku, kdy stiskne zvonek neznámý muž, Mister Pfister,
stalker, který se objevuje a mizí. Zanechává vzkazy ve schránce, je stále
neodbytnější a Stellin život a život její rodiny se mění v peklo.
Počátečním pocitem dramaturga Matěje Samce po dočtení Počátku veškeré
lásky byla tíseň. „Tíseň dnešních třicátníků, kteří zdánlivě mají
neomezené možnosti, ale přesto z nějakého důvodu nedokážou naplnit svůj
život tak, aby byli spokojeni, je něco, co velmi dobře znám a o čem přemýšlím,“ popisuje Matěj Samec, co ho
zaujalo na románu a přivedlo ho na nápad představit ho v MeetFactory.
Téma strachu je v románu Počátek veškeré lásky silné. Autorka
považuje tento pocit za bytostnou součást nás samých: „Strach má tolik tváří, má tolik podob, nemyslím si, že sebou přináší
zbytečné utrpení. Je to těžké a může to být děsivé, ale nakonec (…) se vždy
rozední a máme nový den, takže to může být i pozitivní zážitek,“ řekla
Judith Hermann v rozhovoru pro MeetFactory.
Příběh stalkingu je popisován osobitým literárním
stylem autorky. Dlouhá souvětí nebo absence klasické přímé řeči by se mohly
zdát jako překážka pro převedení textu do divadelní řeči. Matěj Samec ale slova
uchopil a utvořil z nich zvláštní vír, který se kolem hlavní postavy nenápadně
obtáčí, až ji najednou začne dusit. Pro dokreslení této stísněné nálady se
inspiroval v dalších autorčiných povídkách a vypůjčil si z nich
několik motivů, které postavám dodávají větší plasticitu.
Představení se bude hrát v nově zrekonstruované
zkušebně MeetFactory. Její zářící novota tak skvěle zastupuje sterilní
prostředí satelitního městečka, kde se děj inscenace odehrává. Poprvé se
v MeetFactory režie ujal Filip Nuckolls, který byl v letech 2011 -
2014 uměleckým šéfem Činoherního klubu v Ústí nad Labem a který
v současnosti spolupracuje s např. Divadlem Josefa Kajetána Tyla
v Plzni nebo s brněnským HaDivadlem. Hlavní postavu Stelly ztvární
Anita Krausová, která v MeetFactory exceluje i v dalších hrách (za
všechny jmenujme inscenace Hoří nebo Malina).
----------
Premiéra nové inscenace Počátek veškeré lásky proběhne za
účasti autorky Judith Hermann ve zkušebně Divadla MeetFactory v úterý 28. února2017 od 20:00.
Další reprízy
jsou plánovány na 8. a 22. března od 20:00.
----------
Přečtěte si na blogu MeetFactory rozhovor, který s režisérem
Filipem Nuckollsem vedl Matěj Samec.
Inscenace byla podpořena Goethe-Institut Prag, kde je
plánováno i autorské čtení z románu Počátky veškeré lásky na 1. března od
18:00. Více informací naleznete na stránkách Goethe-Institut.
----------
Kontakt a
více informací:
Šárka
Maroušková → PR Manager → +420 723 706 249 sarka.marouskova@meetfactory.cz----------
Další
informace:
Překlad: Petr Štědroň; Režie a scéna: Filip Nuckolls;
Kostýmy: Lucie Šperlová; Hudba: Ondřej Švandrlík; Dramatizace a dramaturgie:
Matěj Samec; Produkce:
Magda Juránková
Hrají: Anita Krausová, Jakub Gottwald, Diana Toniková,
Lucie Domesová, Jan Jankovský
Judith
Hermann, narodila sev roce 1970 v Berlíně, kde
žije dodnes. Po studiích žurnalistiky a praxi v newyorských novinách získala
stipendium Alfréda Döblina berlínské Akademie umění. V roce 1998 vyšla její
první kniha Sommerhaus, später (Letní dům, později; Větrné mlýny 2000). V témže
roce získala Judith Hermannová literární cenu města Brém, jež v roce 2003
umožnila vznik povídkové knihy Nichts als Gespenster (Nic než přízraky). V roce
2001 byla Judith Hermannová za svou tvorbu oceněna cenou Heinricha von Kleista.
Anita Krausová, vystudovala herectví na KALD DAMU, poté byla až do
loňského roku členkou Činoherního studia v Ústí nad Labem, zároveň je
moderátorkou Rádia Wave. S Divadlem MeetFactory spolupracuje pravidelně. V
poslední době vytvořila hlavní roli v inscenaci Malina podle Ingeborg
Bachmannové nebo v inscenaci Hoří od íránské autorky Sudabeh Mohafez.
Jakub
Gottwald, studoval herectví nejdříve
na Brněnské Konzervatoři a pak na katedře alternativního a loutkového divadla
DAMU (2004-2009). Působí mimo jiné na scénách Národního divadla, Národního
divadla Brno, Studia Hrdinů, Strašnického divadla i ve skupinách Vosto5, SKUTR
a Sgt. Tejnorová & the Commando. V MeetFactory ho můžete dále vidět
v inscenacích Malina, Nespavost nebo Třetí lež.
Diana
Toniková, pochází z Mostu a činoherní
herectví vystudovala na divadelní fakultě JAMU v Brně pod vedením Oxany
Meleškiny. V letech 2007-2014 byla v angažmá Západočeského divadla v
Chebu. V současnosti spolupracuje s Divadlem Letí, Národním divadlem
v Praze a Divadlem v Celetné. V MeetFactory ji můžete vidět
v inscenaci Hoří.
Lucie
Domesová, absolvovala
hudebně-dramatické oddělení Státní konzervatoře v Praze (1979). Od roku 1977
byla členkou Divadla Vítězslava Nezvala v Karlových Varech. Dále byla
spoluautorkou a pak i uměleckou vedoucí minimalizované formy městského divadla
v Lázeňském domě Tosca a poté hrála v Městském divadle Karlovy Vary až do
zrušení jeho stálého souboru. Roku 1993 spoluzakládala Divadlo Dagmar. V
současnosti patří k provozovatelům Klubu Paderewski a hostuje v Městských
divadlech pražských.
Jan
Jankovský, studoval na pražské Státní
konzervatoři hudebně-dramatický obor, poté působil jako herec na volné noze.
Hostoval například v Městských divadlech pražských v Divadle ABC, v Divadle Na
Zábradlí, v Divadle v Celetné, ve Švandově divadle, Stavovském divadle nebo na
Letních shakespearovských slavnostech. Je stálým členem Činoherního klubu
v Ústí nad Labem, kde si nedávno vyzkoušel i režii.
MeetFactory je v roce 2017 podporována
grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
TZ_Judith Hermann_Pocatek veskere lasky_premiera.pdf