Kudy k nám
MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
Výstava Anny Slamy a Marka Delonga Resting Horizon v Galerii Kostka navazuje na výstavní projekty Maglev v Karpuchina gallery (2022) a Čas oponou trhnul v galerii NoD (2024) a představuje aktuální tvůrčí polohu dvojice, která stále vyrůstá z DIY estetiky, fantaskna a rukodělnosti, avšak jejich nové, převážně dřevěné objekty svými tvary a hladkým leštěným povrchem zdůrazňují dynamiku pohybu s přiznanou inspirací v estetice ergonomického produktového designu nultých let.
Ústředním prvkem instalace je dvojice naproti sobě umístěných lehátek. Ta jsou záměrně prázdná a diváctvo nevyzývají k usazení, můžeme si do nich ale pomyslně lehnout, „jen se dívat“ – a přesto mezi námi na jisté úrovni může probíhat dialog. Na stěnách se dále otevírají dva světelné portály, jež jsou zároveň stylizovanými portréty figur. Jejich tváře a výrazy nerespektují anatomii a částečně čerpají z vizuálních zkratek digitálních piktogramů a emotikonů. Neslibují únik, spíše nám otevírají průchody mezi přítomností a generační pamětí, do které se propisuje mileniálská nostalgie po období nultých let v podobě rozostřených vzpomínek na barevný a nablýskaný techno-optimismus s euforií rave generace, kterou je dnes možné vnímat s jistou mírou postironické distance.
Vzájemné pohledy figur na stěnách i v lehátcích jsou zde odkazem na rébus vzájemné komunikace – neřešitelné dilema empatie, snahy vcítit se do cizího vědomí, které nikdy nemůžeme bezprostředně ověřit. Jedním z interpretačních východisek zde je proto teze, že současná společenská a kulturní polarizace pramení z eroze empatie – z ochabující vůle vstoupit do perspektivy druhého a odklonit se od vlastních východisek. Na empatii zde není nazíráno se sentimentem, nýbrž jako na vědomou etickou praxi – schopnost dočasně pozastavit vlastní samozřejmost, připustit cizí zkušenost jako rovnocennou a nést s ní napětí rozdílnosti bez okamžitého soudu. Je-li tato dovednost rozšířená a aktivně pěstovaná, může snižovat třecí plochy a zmírňovat konflikty, její deficit naopak prohlubuje příkopy, v nichž fakta jen potvrzují předem zvolené postoje. Výstava proto tematizuje empatii jako chybějící rámec společného prostoru – jako disciplínu pozornosti, ochotu „ustoupit z místa“ a vytvořit pole pro vzájemné porozumění.
Nultá léta jsou zde z pozice Slamy a Delonga uchopena subjektivně, bez snahy o objektivní analýzu společenského dění. Obrat k vlastním vzpomínkám, k vizuálním útržkům minulosti, přesto na zmíněnou atmosféru optimismu a euforie naráží. Nejedná se však o eskapismus, jak by se mohlo zdát. Mnohem více jde o ohledávání a sensuální zachycení bezprostřední současnosti – navracením se do minulosti je možné uvažovat o změnách, ke kterým v určitém časovém horizontu došlo. Ne systematicky, spíše podvědomě, jako když se ponoříme do svého vnitřního světa, zapomeneme na okolní dění a přestaneme vnímat, proč nás naše mysl vede právě na toto místo a do tohoto času. Zároveň se období nultých let s odstupem stalo další rozmlženou obsahovou vrstvou, která může mít v rámci zorného pole úzkostné současnosti utopistický a v jistém smyslu až bájný charakter, navazující na již stávající fantazijní svět umělecké dvojice. V čase, kdy se někdejší techno-optimismus hroutí, je možné instalaci vnímat jako otevřenou otázku, zdali je současné rozčarování jen truchlením, nebo výzvou k nové a pozitivnější vizi světa. Sama umělecká dvojice však hledání odpovědi odmítá. Uvádí nás do prostředí, ve kterém je zároveň možné na všechny otázky zapomenout a vnímat nenápadné detaily, odkazy barev a tvarů, na chvíli naslouchat svým emocím a intuici a analytické myšlení upozadit.
Anna Slama (*1991, Brno) a Marek Delong (*1986, Brno) tvoří od roku 2015 autorskou dvojici; Delong je absolventem Ateliéru videa na FaVU VUT v Brně a Slama vystudovala Konstfack University of Arts, Crafts and Design ve Stockholmu (rovněž aboslvovala stáže na EKA Tallinn, The Nagar School of Art v Jeruzalémě a v ateliéru sochy na UMPRUM). Oba jsou držiteli Ceny Jindřicha Chalupeckého 2020. Mimo účasti na skupinových výstavách v Čechách i v zahraničí dosud samostatně vystavovali např. v galeriích City Surfer Office (2016), Trafo Budapest (2017), Futura (2019), Catbox Contemporary (2019), A.M.180 (2020), Nevan Contempo (2021), Karpuchina (2022), v Českém centru v New Yorku (2022) a v galerii NoD (2024).
Anna Slama & Marek Delong: Resting Horizon
Galerie Kostka
30. 10. – 11. 1. 2026
Vernisáž: 29. 10., 18:30 | vstup zdarma
Kurátor: Ján Gajdušek
Produkce: Nikol Hoangová
Grafika: Jakub Kučera