Kurátoři:
Jaro Varga & Zuzana Jakalová
Vernisáž:
24. 11. 2016, 19:00Výstava
trvá: 24. 11. 2016 - 8. 1. 2017Umělci:
Manon de Boer, Kara Rooney, Ben Landau, Cristina David, Martin Vongrej, Marie Lukáčová
& Jakub Roček, Viktor Frešo, Rona Stern, Khalifa Ababacar Dieng, András Cséfalvay,
Caroline Kryzecki, Jaro Kyša, spolupráce: Jonathan RavaszTextoví
přispěvatelé: Sarah Jones, Yonatan Raz-Portugali, Roswitha Schuller, Jaro
Varga, Christina Gigliotti, Zuzana Jakalová
Když seprojíždím: Extenzivní kontinuum
Alfreda North Whiteheada
„Každej chlap má hvězdu zářícíHvězdu zářící nad svým ramenemA když chlap uzří svou hvězdu
zářícíVí, že jeho čas nadešel.“
Elvis
Presley, 1960 (1)
Jistý
spisovatel napsal, že žijeme čekajíce na smrt. Že můžeme vždy periferně spatřit
náš vlastní konec (2). Elvis zpívá o
zářící hvězdě, která sedí nad jeho ramenem. Nemůže se rozhlédnout; musí jet
vpřed, protože jakmile zahlédne onu hvězdu, která jej pronásleduje, pozná, že
umře. Elvis ví, že jeho smrt je nevyhnutelná, ale nemůže předpovědět, kdy a kde
nastane. Rovněž ví, že případ jeho smrti najde své místo v minulosti mezi
úmrtími každýho dalšího chlapa. Elvis
tráví svou jedinečnou, kontinuální a nedělitelnou přítomnost v procesu
žití, který přirovnává k projíždění se konkrétním směrem, který se dopředu naplánoval. Nakonec, zářící
hvězda učiní z potenciální Elvisovy budoucí smrti otázku minulosti. Do té
doby Elvis jede dál, což zároveň znamená smrti vstříc, ale smrtí to není. Elvis
jede dál, nikdy se nerozhlíží, doufaje, že onu sérii procesů, zachovávajících
jej ve stavu, který považuje za stav před…tím,
než jeho čas nadešel, udrží v činnosti.
Extenzivní
kontinuum Alfreda North Whiteheada spojuje stále novou, možnou budoucnost
s nevyléčitelně atomickou minulostí prostřednictvím nedělitelné a
extenzivně se rozpínající, žité
přítomnosti (3). Zatímco vše ve vesmíru
je samo sebou, je samo sebou jenom kvůli svému vlastnímu místu v jednotě
celého vesmíru. Vše musí být oddělitelné, ale nikoliv oddělené, jako myšlenka
poloviny; polovinou pouze proto, že je
polovinou nějakého celku (4). Bez
celku, polovina není polovinou, ale je místo toho novým celkem. Polovina
existuje jako to, čím ve své celistvosti coby polovina je, a čím potenciálně
je, učiněná svou možnou minulostí coby část další celistvosti. V tomto
ohledu ji lze považovat za skutečnou i abstraktní – skutečnou ve své polovičatosti, abstraktní ve své ucelenosti – obojí najednou. Každá věc
ve vesmíru je svázána v extenzivním kontinuu – vše patří do jednoho vesmíru –
ale vše v tomto vesmíru je ve své soběstačnosti jednotou a má svou vlastní
zkušenost, která je naprosto jedinečná. Naše přítomnost sama o sobě patří do
naší kosmické epochy; je neporušená, nelineární, časoprostorově podmíněná
samotnou mnohostí naplňování minulosti.
Elvisova
smrt je stále přítomná v jeho přítomnosti v možnosti jejího výskytu;
tato možnost je podmíněna vším, co dávno existuje. Elvis je neskutečně
komplexním propojením aktuálních bytostí, přetrvávajícím
objektem s vlastním uspořádáním. Aktuální bytosti (či aktuální
události) jsou autonomní, toužící po kosmické jednotě a jsou procesy u kořene
všeho, z čeho se vesmír skládá včetně zářících hvězd. Blížící se
vstupování do bytí (5) nynější bytosti
je komplexní, nelineární posloupnost
pocitů a fází vyrůstání a vzájemného propojování a jejich duchů, věčných objektů (6). Věčné objekty jsou vzorem vstupování do bytí
s potencialitou, kterou nalezly u ostatních vstupování do bytí, nyní
uskutečněných. Proces vstupování do bytí je završen, když je dosaženo
požadované jednoty. Tento moment jednoty je splněním. Splnění je typem smrti.
Je to osudová srážka vzorci se řídícími potencialitami s neoddělitelnou
subjektivní touhou a je tím moment, v němž se současná bytost stává
dělitelnou atomickou realitou v nově nastolené minulosti. Ona aktuální
bytost umírá přesně v tentýž den, kdy další událost cítění, růstu a
propojování – když všechny ze současných bytostí Elvise jsou uskutečněny,
jejich touha pokračovat ve sjednocujícím procesu přetrvávání v podobě Elvise je
pryč, a Elvis umírá. Proces směřování úsilí ke splnění je vstupováním do bytí
dané bytosti, je to její žití – tak dlouho dokud procesy toužící přetrvávat
jakožto Elvis pokračují, Elvis žije a Elvis jede.
Poslední
průlet Halleyovy komety, viditelné z koňského sedla, byl v roce 1986. Byly
mi čtyři a Elvis byl mrtvý již devět let. Pamatuji si čekání v temnotě se
svým otcem. Temnota se skládá ze světla, které nemůže odrážet. Jádro komety
odráží méně než tři procenta světla, které na ní dopadá. Je černější než dehet.
Vzhlížím nahoru k otcovu rameni, silueta černé na černé, a nemohla jsem
říci, co bylo tmavější nebo zda jedna z nich byla tmavější než dehet. Jeho
rameno je stínem Země v mém vesmíru čtyřletého a hvězdy prýští
z díry, kterou na noční obloze vykrajuje. Představuji si, že každý musí
být tak nadšený jako já, každý musí hledět na zatmění někoho, koho miluje.
Každý v této vzpomínce překypuje očekáváním čtyřletého, pronikajícími
jedno do druhého. Jsme celým městem na malém kopci v černé noci na jižní
polokouli a jsme hlušší k tomu, co nás odděluje jeden od druhého. Hranice
radosti každého člověka leží v této vzpomínce uplynulé přítomnosti napříč
hranicemi druhého.
Elvis
zářící hvězdu žádá, aby na něj nezářila, ale neovládá tvarující efekt věčných
objektů vědomou makro-volbou. Všechno se odehrává na základě mikro-vybírání –
vědomí přichází mnohem později. Při vstupování do bytí, které je přítomné,
každá bytost pociťuje další bytost v proměňující se míře významnosti. Věci
se stávají předmětem zájmu a přestávají jím být, jak přítomnost vstupuje do
existence; některé věci jsou důležitější než jiné. Elvis nezmiňuje teplotu, ráz
krajiny nebo barvu svého koně. Elvis zpívá o svém komplexním povědomí o strachu
vstupujícím do bytí – dokonce i zářící hvězda se zdá být na rozdíl od důležitosti strachu poněkud vzdálená.
Tak tomu je proto, že na mikro úrovni aktuální bytosti možná není vědění, ale pouhá emoce. Zatímco pouhá emoce není
tím samým, jak Elvis ztvárňoval, propojoval a proměňoval pocity strachu, je to
tím nejbližším zpodobněním, které máme pro nejzákladnější fyzické pocity těchto
mikro-vybírajících aktuálních bytostí (7). A bez ohledu na to, jak vágně Elvisův strach
věci vykresluje, jsou všechny neustále přítomné a podmiňují jeho prožívání
onoho strachu. Zářící hvězda je neustále nad jeho ramenem, stejně jako je stále
nad ramenem mého táty. Táhnoucí se kolem nich z nepřetržitosti
v budoucnosti skrze prostou představivost či paměť. Vtažený do uskutečnění
Elvise strachujícího se spatřit zářící
hvězdu; Můj otec zatemňující kometu, kvůli jejímuž zhlédnutí mne přivedl.
Přítomnost
je jak veřejná, tak soukromá. Je sdílená propojením Elvise a propojením
Halleyovy komety v jejím vstupování do bytí, s nimi a z nich.
Touha aktuální bytosti posunout se směrem ke své vlastní subjektivní jednotě ve
vztahu k ostatním věcem, logicky začleňuje touhy po jednotě extenzivního
kontinua – Elvis je sbírkou celých prvků, v celém vesmíru, jedinečnost
každého, opakující se až k soudnému dni ve tvořivém postupu od stvoření ke
stvoření, každé stvoření v sobě zahrnující celek historie a vyjadřující
pochopení vlastní identity věcí a jejich vzájemných odlišností (8). Extenzivní kontinuum vše udržuje pospolu veřejně, zatímco vstupování do bytí každé ze současných
bytostí v propojení Elvisem rozhoduje o svém vlastním časoprostoru
soukromě ve vztahu k formování časoprostoru veřejného. Elvis je formován
časem tak, jak Elvis formuje čas, a čas roste „co do extenzity“, nikoliv co do
„délky“, ve stejném ohledu jako to co je v paměti, kontinuálně roste do
bohatosti svého obsahu (9).
Navzdory své
neblahé, hudební předtuše, nám historie říká, že událost Elvisovy smrti a
průlet Halleyovy komety se ve skutečnosti neudály ve stejnou dobu. Ale obě
události, jelikož se odehrály v minulosti, jsou shodně dosažitelné pro
formování uskutečňující se přítomnosti a tím pádem možné budoucnosti. Obě
události jsou zapletené do jednoty extenzivního kontinua. Obě stvoření
v sobě zahrnují celek historie a ztělesňují individualitu věcí,
v odlišných stupních. Obě jsou vnitřně propojené – jsou částí celku,
v němž je každá věc zapamatovaná v procesu formování stvoření každé nové
věci. A každá věc je věcí pro sebe samou, konkrétní polovinou. Zářící hvězda má
svůj vlastní, jedinečný pohled na Elvise, která se výhružně zjevuje v jeho
periferním pohledu, Elvis má svůj vlastní, jedinečný pohled na hvězdu ve
vesmíru; abstraktně jsou odděleni, ale ve skutečnosti jsou neoddělitelní. Elvis
a hvězda jsou součástí extenzivního kontinua – nepřebývají v nádobách
prostoru a času, spíše jsou podmíněni časoprostorovostí představující minulost,
přítomnost a budoucnost všech ostatních. Minulost je však nevyléčitelně
atomická, složená z mnohosti reálných polovin s jejich vlastními,
jedinečnými perspektivami. Minulost je čirou mnohostí, mnohostí aktuálních
světů… To znamená, že i kdyby se Elvisova smrt a průchod Halleyovy komety
v historii odehrály ve stejnou dobu, možná by to nebyla ona zářící hvězda,
která jej zabila. Ony události mohl být vzájemně současné. Elvis jede, kometa
prochází nad ním, Elvis umírá. Kometa ale k Elvisově smrti nepřispívá
přímo, stejně tak Elvisův strach ze spatření komety neovlivňuje její
oběžnou dráhu.
Edmund
Halley nikdy nespatřil návrat komety, jejíž návrat v roce 1705
předpověděl, a Elvis zemřel v roce 1977, když kometa byla stále devět let
vzdálená. Pamatuji si čekání v nepřekonatelné temnotě, stovka těl
vyzařující teplo z vrcholu malého kopce roku 1986. Každý z nás nějak
podmaněný vysoce nepravidelnou eliptickou oběžnou dráhou zářící hvězdy. Předtím
než Elvis zemřel, jel dál, jako polovina celku extenzivního kontinua.
Konec.
Sarah Jones.
--------
Součástí
výstavy je speciální projekt Markuse
Hanakama a Roswith Schullera Pivot v Galerii Kostka.
Otevřeno
denně od 13:00 – 20:00 podle večerního program. Vstup dobrovolný.
Kontakt a vice informací: Šárka Maroušková → PR Manager
+420 723 706 249
sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována grantem hl. m. Prahy ve
výši 10.000.000 Kč.
Poznámky:
(1) Zářivá hvězda, titulní skladba ze
stejnojmenného filmu. Hraná Elvisem Presleyem. Slova a hudba Sherman Edwards
and Sid Wayne, 7. října 1960, 2:25 min.
(2) Don DeLillo, Bilý šum, přel. Libuše
Bryndová, Olomouc: Votobia, 1997.
(3) Alfred North Whitehead, Process and
Reality: An Essay in Cosmology (Corrected Ed. D Griffin & D. Sherburne),
New York: The Free Press, 1978, s. 61-62
(4) Elizabeth M. Krausová používá pojem
poloviny celku coby analogii k Whiteheadově pojmu kontinua jakožto souboru
bytostí spojených v celistvých sériích celku k vytvoření vztahů. Elizabeth M.
Kraus, The Metaphysics of Experience, New York : Fordham University Press,
1998, s 108.
(5) V orig. coming-into-being, někdy také
jako vznik.
(6) Whitehead, s. 67
(7) Whitehead, s. 163
(8) Whitehead, s. 228
(9) Krausová, s .137