Kurátorský text / Galerie
MeetFactory / Shell Game Kurátoři: Lucia Gavulová & Jaro
VargaAutor koncepce: Matej GavulaVernisáž: 19. 1. 2017, 19:00 Výstava trvá: 19. 1. – 19. 2. 2017 Umělci: Ján Gašparovič, Matej
Gavula, Jonáš Gruska, Daniel Grúň, Roman Ondák
Na
otevření výstavy v galerii MeetFactory dřepí na podlaze muž rozložený s hracím
náčiním na kuse kartonu a předvádí hru shell game (Roman Ondák, Sleight of
Hand, 2015). Z důvodu nelegálnosti aktivity považované za hazard je připravený
se kdykoliv sebrat a zmizet. Návštěvník může vsadit a hádat, pod kterou
škatulkou se nachází rychle se objevující a mizející kulička. Šikovný podvodník
jej o sázku spolehlivě připraví. Otázkou je, kde se tento muž, vyzývající lidi
ke hře, na výstavě vzal? Je součástí projektu anebo je v galerii náhodou? Je to
realita nebo zdání?
V prostoru
jsou prezentované objekty z kovu, skla a akrylátů Mateje Gavuly (Éter,
1993-1994), které byly poprvé vystavené v roce 1994 ve Slovenském národním
muzeu v Bratislavě na skupinové výstavě Prototyp[1]. V MeetFactory je doplňují jeho různým
způsobem instalované videoprojekce s datováním vzniku v rozmezí let 2015 a
2016. V případě objektů se návštěvník konfrontuje se subjektivním autorským
vnímáním energie a hmoty a jejich vzájemným působením, v provedení do určité
konečné formy, podmíněné sochařským médiem. Videoprojekce zkoumají jevy, děje a
situace, přičemž v jejich případě je důležitý jejich samotný příběh, proces
pozorování, který je do určité míry zaznamenaný, avšak ve výsledku zůstává
otevřený.
Literární
text Daniela Grúňa ožívá ve zvukové instalaci. Návštěvník poslouchá fiktivní
příběh, zaznamenávající prožívání vztahu muže k ženě, vyjádřený ve dvou
různých, časově blíže nevymezených momentech prostřednictvím jeho milostných
dopisů. Ve zvukové smyčce se stává součástí myšlenkových pochodů protagonisty.
První zpráva začíná básní Edwarda Estlina Cummingse potvrzující vroucí vztah
autora dopisu k vyvolené žene a pokračujeme osobními vyznáními, ve kterých se
divák mimoděk dozvídá také o jeho životě a způsobu fungování. Neznámo, s jakým
časovým odstupem píše Roman Razi druhý dopis, jehož obsah je však – ačkoli se
to dá vytušit pouze z náznaků – podstatně odlišného charakteru. Časoprostor
mezi dvěma dopisy se naplňuje divákovou přítomností, která svým vnímáním
prodlužuje fenomenologickou existenci fikce jako iluze nenaplněného vztahu dvou
lidí.
V
instalaci Jonáše Grusky se divák ocitá v "bezčasí" působení zvukových
vibrací, utvářených a podmiňovaných kromě doprovodného materiálu, kterým je
plech, vzduchem a okolním prostorem. Zároveň se konfrontuje s projekcí Jána
Gašparoviče, ve které prostřednictvím termokamery monitoruje povrchovou teplotu
návštěvníků. Je vzniknuvší obraz skutečným důkazem jejich přítomnosti anebo
pouhou iluzí?
Iluze je
představou, vjemem pohrávajícím si s naším vnímáním, neshodujícím se se
skutečností. Jde v ní sice o reálně existující objekty anebo situace, jeví se
však zkresleně a nesprávně si je vykládáme – myslíme si o nich, že jsou jiné,
než ve skutečnosti jsou. Dokonalé zobrazení reality se stává přeludem,
přitakávajícím Platónovi, podle kterého jsou všechny objekty vnímatelné v našem
světě pouhou iluzí a umělecká praxe je totožná s výtvarným zdáním. Shell Game,
resp. to, co tato hra v přenesené rovině představuje a co chce naznačit i ve
vztahu k názvu výstavy je do velké míry založené právě na iluzi, ne však ve
smyslu optického iluzivního umění, ale ve smyslu zpytování víry v samotné
umění, v to, co představuje a co v něm vidíme.
Lucia Gavulová
--------
Otevřeno
denně od 13:00 – 20:00 podle večerního program. Vstup dobrovolný.
Kontakt a vice informací: Šárka Maroušková → PR Manager
+420 723 706 249
sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována grantem hl. m. Prahy ve
výši 10.000.000 Kč. [1] SNM, 2. 6. – 2. 7. 1994;
kurátor: Branislav Rezník; vystavující umělci: Marcin Berdyszak, Matej Gavula,
Patrik Kovačovský, Peter Sebastian Lange, Miroslav Minarových, Milan Tittel.