Kurátorský
text / Galerie MeetFactory / Universal Hospitality 2
Kurátoři: Edit András, Birgit Lurz,
Ilona Németh, Wolfgang Schlag
Vernisáž: 3. 3. 2017, 1. část vernisáže
proběhne v 18:00 v Centru současného umění Futura, 2. část vernisáže
proběhne v 20:30 v Galerii MeetFactory
Výstava trvá: 3. 3. 2017 – 28. 5. 2017
Umělci: Tomáš Rafa, Pavel Sterec, Michal
Moravčík, Csaba Nemes, Lörinc Borsos, Gülsün Karamustafa, Anca Benera / Arnold
Estefan, Selda Asal, Dante Buu, Ferenc Gróf, Yevgeniy Fiks, Damian Le Bas,
András Cséfalvay, Société Réaliste, Oliver Ressler, Victor López Gonzáles,
G.R.A.M., Halil Altindere, Rafani, Marina Naprushkina, Hito Steyerl, Martin
Krenn, Núria Güell, Artur Zmijewski, Szabolcs KissPál
Společná výstava v MeetFactory
a galerii Futura je aktualizovanou
verzí výstavy Universal Hospitality, uspořádané
v rámci programu Wiener Festwochen v roce
2016. Výstava ve Vídni se zaměřovala
na téma migrace v souladu s politickou situací té doby. Pražské
výstavy čelí o pouhý rok později mnohem více zdevastované krajině politického zmatku
po brexitu, pokusu o převrat v Istanbulu a jeho potlačení, a jsou svědectvím
toho, jak se populismus stává běžným dokonce i v bohatých zemích. Evropská
unie se rozpadá, ohrožena brexitem, agendou ultrapravicových stran
v západních zemích a východoevropským nacionalismem a korupcí. V důsledku
toho se demontáž prvků demokracie, autoritářství a posilování státní kontroly objevují
v různých zemích na obou stranách Atlantiku.
Název výstavy je odkazem na humanistické myšlenky
osvícenství a rozvíjí Kantovu ideu kosmopolitismu – světoobčanství. Záměrem
výstavy je oslovit inherentní paradox pohostinnosti ale v rámci národního
státu, tím, že analyzuje struktury nacionalismu a populismu. Zároveň se snaží
udržet při životě potřebu, byť pouze symbolicky, „absolutní pohostinnosti“ –
řečeno slovy Jacquese Derridy, abychom dokázali předjímat lepší řešení soužití
s „cizincem“. Derrida zaměřuje pozornost na sdílenou etymologii anglického
výrazu pro pohostinnost ‚hospitability‘ s jeho protikladem, nepřátelstvím
– anglicky ‚hostility‘ a konfrontuje nás s realitou existující
pohostinnosti, která je omezená a ovládaná institucemi ostrahy hranic,
policejní a státní kontroly nad exkluzí a inkluzí.
Cílem výstavy je stimulovat hlubší porozumění mechanismům na pozadí změn,
které se ukrývají za současnými událostmi, a nabídnout jistou vizuální analýzu
složitých společenských procesů v naší neklidné době. Zaměřují se na Evropu,
zvláště střední a východní, a částečně na Střední východ – Sýrii a Turecko (Oliver Ressler, G.R.A.M., Halil Altindere),
a poskytují též globální pohled na bezprostřední témata (Anca Benera a Arnold Estefan). Umělci zkoumají tyto otázky
z různých pozic: nabízejí ironickou či hravou kritiku, ale také jinou
perspektivu a chápání.
Jsou odhalovány a zkoumány neviditelné struktury
stojící za ohraničením národních států (Oliver
Ressler), i globální kapitalismus se svým latentním systémem dohledu a
kontroly (Núria Güell). Rovněž je
evokován vliv globální ekonomiky na místní komunity (Victor López Gonzáles). Hranice se překračují a zavírají na celém
kontinentě. Staré a nové demokracie se spoléhají na strach a nejistotu svého
obyvatelstva zatímco obrovské masy lidí jsou odsouzeny k bezstátnosti – statut, který nelze získat volbou
(Núria Güell). Jsou také evokovány
osobní příběhy lidí donucených opustit svou zemi (Halil Altindere). Podporu uprchlíkům a migrantům, kteří jsou
zbaveni svých základních lidských práv, demonstrují společné umělecké projekty
(Marina Naprushkina). Střety,
násilné konflikty a demonstrace zachycují umělci z jiných úhlů pohledu,
než jaké jsou prezentovány odcizenými a senzacechtivými médii, přičemž jsou
prozkoumávány i samotné mechanismy médií (Rafani).
Strategie odporu poukazují na staronová východiska z represívních a
nesmírně nelidských scénářů (Hito
Steyerl, Martin Krenn). Některá
díla se vracejí v čase, aby zkoumala historické kořeny současných jevů za
účelem zpracování traumatické minulosti a rehabilitace paměti těch skupin,
kterým v minulosti nebylo nabídnuto vykoupení (Artur Żmijewski).
Ve svém fiktivním muzeu ve zdech Galerie Kostka zkoumá Szabolcs KissPál proces celosvětového
vzestupu fašismu prostřednictvím maďarské trajektorie překlenující období od
současných příznaků fašismu až k jeho historickým kořenům.
Výstavu v MeetFactory zahájí
performance, při které zazní Univerzální hymna, což je ‚zprůměrovaná národní
hymna‘ 193 členských zemí OSN, zkompilovaná uměleckou skupinou Société
Réaliste.
Výstava pokračuje v galerii Futura.
Edit András
--------
Otevřeno denně od 13:00 – 20:00 podle večerního programu. Vstup
dobrovolný.
Kontakt a
vice informací:
Šárka
Maroušková → PR Manager → +420 723
706 249sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována
grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
KT_UniversalHospitality2_final.pdf