Pohřeb
sardinky: surrealistické dílo Fernanda Arrabalapoprvé na českém jevišti
11.
září, Praha –Španělský dramatik,
výtvarník a filmař Fernando Arrabal není v českém kontextu příliš známým
autorem a to i přesto, že společně s AlejandremJodorowskym založil známé
Panické hnutí a jeho filmy Ať žije smrt! nebo Sbohem, Babylóne patří mezi
zásadní díla experimentální filmografie.
Jeho práce byla ovlivněna surrealismem, dadaismem nebo absurdním divadlem,
velkou roli v něm ale hrály i španělské tradice. To vše najdeme
v textu Pohřeb sardinky, kterého se ujala mladá režisérka Apolena
Vanišová. Premiéra proběhne v rámci festivalu
…příští vlna / nextwave v úterý
19. září 2017 v Divadle MeetFactory. Popeleční
středa, poslední den karnevalových oslav. Připoután řetězem zapuštěným do zdi
stojí u okna svého pokoje a sleduje nekonečné zástupy defilujících. Zatímco
veselí na ulici vrcholí, vzpomíná na dvě ženy, jež ho v pokoji
navštěvovaly a snad i poutaly. V opakujícím se rytmu se díváme na
jednotlivé epizody, kde jemné psychické násilí a nepřiznaný sexuální sadismus
nastoluje prazvláštní komiku.
Krutý,
nekompromisní, ale zvláštním způsobem vtipný svět Arrabala není typickým textem,
o který by se divadla zajímala.„Když jsem
četl Arrabalův Pohřeb sardinky, vskutku jsem se v první chvíli vylekal,“
přiznává dramaturg Divadla MeetFactory Matěj
Samec. „Brzy mi však došlo, že právě
tento text skvěle otevírá pole pro Apoleninu jevištní obrazotvornost.“
Nelehkého,
surrealistického textu plného obrazů se ujala režisérka Apolena Vanišová, kterou mohou diváci znát
z experimentálních projektů v prostorech pražské Trafačky nebo NoD,
v MeetFactory realizovala několik menších projektů, včetně své
absolventské inscenace KALD DAMU podle textu španělského dramatika Carlose Be
Všechno nejlepší, PhoebeZeitgeist. „Cítím
se tu doma,“ říká Apolena Vanišová. „Od
začátku. Už když jsem tady dělala svou první věc, inscenaci Täysikuu, na které
jsem spolupracovala se skvělou finskou performerkou Melinou, bylo mi tu dobře.
Dost možná je to dáno tím, že když na něčem pracuju, žiju v tom. A Meet tohle
umožňuje doslova.”
Na
inscenaci spolupracuje také performerka a výtvarná umělkyně Darina Alster. „Arrabal do Pohřbu sardinky zakomponoval kromě nespočtu obrazů,
odkazujících na nejvšemožnější historické postavy a události, taky řadu symbolů
často vycházejících z Tarotu,” přibližuje Apolena Vanišová. „A právě tady jsem cítila, že potřebuju
někoho, kdo mě tím nějak provede. Chtěla jsem se o tom
ale bavit spíš s umělcem, než s odborníkem na tuhle problematiku. A tak mě
napadla právě Darina, která se Tarotu dlouhodobě věnuje a pracovala s ním i v
řadě svých projektů.”
Premiéra nové inscenace Pohřeb
sardinky proběhne v Divadle MeetFactoryv
úterý 19. září od 20:00 v rámci festivalu příští
vlna / nextwave (22. 9.–5. 10. 2017), který vznik
inscenace podpořil. Od 21:30 proběhne zdarma ve foyer MeetFactory v rámci
tohoto festivalu koncert kapely Ježíš
táhne na Berlín. Člen této experimentální elektronické kapely Petr Skala je
zároveň součástí obsazení inscenace.
První repríza je plánována na
čtvrtek 21. září od 20:00.
Prodej
vstupenek na www.meetfactory.cz
Kontakt a více informací:
Zuzana Kolouchová → PR → +420 739 055 862→ zuzana.kolouchova@meetfactory.cz
---
Další informace:Režie:
Apolena Vanišová
Dramaturgie:
Matěj Samec
Pohybová
a dramaturgická spolupráce: Jan Bárta
Scénografická
spolupráce: Klára Syrůčková
Hudba:
Petr Krusha a Petr Skala
Light
design: Petr Krusha
Výklad a
konzultace: Darina Alster
Produkce:
Magda Juránková
Hrají a
performují: Dora Bouzková, Jakub Gottwald, Adriana Kubištová Máčiková, Johana
Schmidtmajerová, Petr Skala
Apolena Vanišová (1986)
studovala režii na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU,
kde také prošla pilotním studijním programem Divadelní tvorba v netradičních
prostorech. Soustředí se především na divadelní projekty odehrávající se v
původně nedivadelních prostorech a na projekty divadelně-sociální. Protože se
kromě režie věnuje též scénografii, absolvovala stáž v Ateliéru malby na VŚUP v
Praze. Ve svých inscenacích a divadelních instalacích nehledá dramatičnost v
samotné situaci, ale spíše v řazení a vrstvení scénických obrazů a hereckých
akcí. V MeetFatcory jste mohli vidět její inscenaci Woman in a taxi crossing
New York, dva roky předtím její absolventskou práci Všechno nejlepší,
PhoebeZeitgeist!, obě podle textů Carlose Be.
Jakub Gottwald, studoval
herectví nejdříve na Brněnské Konzervatoři a pak na
katedře
alternativního a loutkového divadla DAMU (2004-2009). Působí mimo jiné
na
scénách Národního divadla, Národního divadla Brno, Studia Hrdinů, Strašnického
divadla
i ve skupinách Vosto5, SKUTR a Sgt. Tejnorová & the Commando.
V
MeetFactory ho můžete dále vidět v inscenacích Malina, Nespavost, Třetí lež a
Počátek veškeré lásky.
MeetFactory je v
roce 2017 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
TZ_Pohreb sardinky.pdf