MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
TZ / galerie / Afterbirth of a Dream
Tisková
zpráva / Galerie MeetFactory / Afterbirth of a Dream
Afterbirth of
a Dream10. 6. – 5.
9. 2017 (vernisáž 10. 6. 2017 v 19 hodin)vystavující:
Jan Brož, Leon Eisermann, Zsófia Keresztes, Estrid Lutz & Emile Mold, Carl
Palm, Anna Slama & Marek Delong, Pavel Stereckurátoři:
Christina Gigliotti & Jan Zálešák
Skupinová výstava
Afterbirth of a Dream volně navazuje na dvojici kurátorských projektů Jana
Zálešáka, Apocalypse Me (Galerie
Emila Filly, Ústí nad Labem, 2016) a Letting
Go (Trafó Gallery, Budapešť, 2017). Témata obsažená ve zmíněných výstavních
projektech – krize lidství; nové formulování vztahů mezi světy lidí a ne-lidí;
uvažování o budoucnosti, jež by nebylo kontaminováno lidskou
subjektivitou, či přímo ne-lidské uvažování budoucnosti – jsou v rámci
výstavy Afterbirth of a Dream
dále rozvíjena v kurátorské spolupráci s Christinou Gigliotti,
americkou kurátorkou působící již několik let aktivně na pražské scéně.
S jejím zásadním přispěním byl výběr umělkyň a umělců zastoupených již na
výstavě Letting Go (Jan Brož, Zsófia
Keresztes, Anna Slama & Marek Delong, Pavel Sterec) rozšířen o další
výrazné osobnosti z nastupující generace současného evropského umění (Leon
Eisermann, Estrid Lutz & Emile Mold, Carl Palm).S novými jmény, respektive novými autorskými
pozicemi a poetikami, a s posunem k dialogickému způsobu utváření
kurátorského narativu vystoupila do popředí nová témata, zatímco jiná, výše
zmiňovaná, prošla revizí. Společným leitmotivem celé neformální trilogie
zůstává zaměření na pomezní oblasti lidského světa – oblasti, kde se rozpouští
hranice lidského a nelidského. Sama o sobě tato tematika není nijak nová;
je to spíše stále obnovovaná cesta směrem k tomu, co je z našich
životů podléhajících neúprosné „neideologické“ logice každodennosti
vytěsňováno. Afterbirth of a Dream
lze v tomto ohledu bez větších výhrad zasadit do vývojové linie moderního
umění, které usilovalo o vystoupení ze sféry „normálnosti“, z tohoto
svrchovaného panství moderního, racionálního subjektu. Jedním z klíčových
mechanismů utváření moderní subjektivity byla vzděláním kultivovaná zkušenost
s lineárním textem. Naše dnešní subjektivita je naopak utvářena delirickou
zkušeností s neustále přeskupovaným a transformujícím se obsahem Sítě,
vznášejícím se jako přízračný předobraz nad nepříliš dobře udržovanou fasádou
„reality“, za kterou ale není nic takové, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Pod povrchem lidských těl existují symbiotická multidruhová univerza, pod
displeji chytrých zařízení strojové asambláže lidského a nelidského, pod
hladinou vědomí mlhoviny snů a afektů, připravené kdykoli explodovat
a následně pohltit vše jako černá díra…Většina z autorek a autorů zastoupených na výstavě se
ve své aktuální tvorbě zaměřuje na médium sochy či objektu s přesahy
k místně specifické instalaci. Zsófia Keresztes představí novou práci,
v níž dále rozvíjí svou poetiku „nové nové figurace“, v níž byl
existencialismem motivovaný zájem o lidskou postavu nahrazen posthumanistickou
perspektivou. Podobně lze charakterizovat i tvorbu Estrid Lutz
a Emile Molda, ovšem s tím rozdílem, že v jejich asamblážích se
spíše než „anonymní materiály“ uplatňují prvky jasně přináležející do světa
techniky, které ovšem v tvůrčím procesu podléhající techno-animistické
transformaci. Vychylování objektů z trajektorií výroby a distribuce
řízených kapitalistickou pragmatikou je charakteristický rovněž pro tvorbu
Carla Palma. Obyčejné věci a části galerijního prostoru pokrývá vrstvou
transparentního latexu, takže přestávají být snadno dostupné, o to více ale
poutají pozornost k jiným než pouze užitným kvalitám. Anna Slama
s Markem Delongem připravují novou instalaci, potvrzující jejich současný
zájem o emocionální působivost artefaktu a prohlubující jejich
polemiku s kulturní dominancí dematerializovaného toku virtuálních obrazů.
Zájem o afekty a emoce, o spontánnost spojenou s poznáváním světa,
který je v přímé zkušenosti vždy trochu jiný oproti tomu, co nám říkají
„dospělí“, je charakteristický pro tvorbu Leona Eisermanna, který na výstavu
přispěje nejen svými objekty, ale také kresbami a malbami. Že větší míra
poznání nemusí mít nutně charakter „osvícení“, které nám ukáže svět a vše,
co se v něm nachází, jako přehlednou strukturu, je důležitým sdělením
videa Pavla Sterce nazvaného Syndikáty
života. Jako jedna z mála prací figurují Syndikáty v procesu přípravy výstavy jako již dokončené dílo,
které se nicméně re-instalací v jiném kontextu jistě otevře novým čtením.
Totéž je možné říci také o příspěvku Jana Brože, který bude vycházet
z principu vyzkoušeného již v Galerii Trafó – pro výstavu Afterbirth of a Dream ovšem autor
rozvine existující sérii digitálních tisků na transparentních fóliích o nové
motivy korespondující s celkovým posunem tematického zaměření výstavy.
Práce a CV umělců na webu:Jan
Brož http://parallelpractice.tumblr.com/
Leon
Eisermann http://gillmeierrech.com/index.php/leon-eisermann/
Zsófia
Keresztes http://zsofiakeresztes.com/
Estrid
Lutz & Emile Mold https://estridlutzemilemold.com/
Carl
Palm http://www.carlpalm.com/
Anna Slama & Marek Delong
http://www.marekdelong.com/http://www.annaslama.com/
Pavel
Sterec http://pavelsterec.org/
--------
Otevřeno denně od 13:00 – 20:00 podle večerního programu. Vstup
dobrovolný.
Kontakt a
vice informací:
Šárka
Maroušková → PR Manager → +420 723
706 249sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována
grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
TZ_Afterbirth of a Dream_FINAL.pdf