Výstava Kruhové
zříceniny zahrnuje díla 32 autorů ve 2 galeriích, od fotografie po
site-specific instalace.
Praha
18. 3. 2014 Francouzský
kurátor a kritik Jean-Marc Avrilla připravil pro Galerii MeetFactory a Galerii
35 v prostorách Francouzského institutu v Praze rozsáhlý výstavní projekt,
který navazuje na jeho rezidenční pobyt v MeetFactory v roce 2012. Zachycování zřícenin má v západním umění
dlouhou tradici. V posledních deseti letech ale dostává jejich
reprezentace jinou tvář – nejde ani tak o jejich význam, jako o samotnou
tvárnost tohoto námětu, jenž během své historie prošel mnoha proměnami. Od
chvalozpěvů na slávu antické civilizace během renesance, kritiky racionalismu
osvícenství v 18. století, melancholie romantismu, až po symboliku politických
otřesů dvacátého století, zříceniny představují symbol světových střetů i
člověka v osidlech jeho osudu. Výstava Kruhové zříceniny si vypůjčila svůj
název z povídky Jorgese Luise Borgese. Evokuje krajinu plnou protikladů, kde
temnota některých vystavených děl ostře kontrastuje s prosvětleností děl
jiných. Odkaz zřícenin je jakýmsi přízračným přeludem, jenž otevírá nový pohled
na moderní svět.
Projekt
sestává z dvou nezávislých a zároveň komunikujících celků. V Galerii
35 bude představen výběr fotografií a videí českých a slovenských umělců od
osmdesátých let do současnosti. Tato díla pracují s povrchovým zdáním
věcí, zkoumají jejich proměny v čase a jejich pomíjivost. Nejde tu o
melancholii, ale o poezii jednoduchosti a bezprostřednosti, která paradoxně
ilustruje hloubku dějin. Druhá část výstavy proběhne v Galerii MeetFactory
a představí díla evropských či v Evropě žijících autorů. Vybraná díla či
site-specific instalace analyzují téma zřícenin či trosek z pohledu
autorů, kteří o nich uvažují v kontextu současného globalizovaného světa.
Výstava přivádí k zamyšlení nad způsoby zobrazování, nad komplexitou soudobého
náhledu na odkazy k minulosti a zapomnění, nad odlišnostmi přístupů k evropským
dějinám. Současně výstava předkládá nutnost znovu se zamyslet nad
mnohovrstevnatostí moderního světa, jeho dějinami a obrazem, jenž byl zejména
v posledních dekádách stále zřetelněji formován uměleckým,
historiografickým a antropologickým vnímáním neevropských národů.
Vystavující
autoři:
Lara
Almarcegui (ES), Daniela Baráčková (CZ), The Bells Angels: Simon Bernheim &
Julien Sirjacq (FR), Louidgi Beltrame (FR), Émilie Benoist (FR), Nathalie
Brevet_Hughes Rochette (FR), Wojtek Doroszuk (PL), Djamel Kokene (FR),
Svätopluk Mikyta (SK), Jarmila Mitríková & Dávid Demjanovič (SK),
Michal Moravčik (SK), Nicolas Moulin (FR), Florian Neufeldt (DE), Marketa
Othová (CZ), Jan Pfeiffer (CZ), Jiří Poláček (CZ), Florian Pugnaire & David
Raffini (FR), Nikolai von Rosen (DE), Věra Samková (CZ), Christophe Sarlin
(FR), Pavla Sceranková (CZ/SK), Dušan Šimánek (CZ), Valentin Souquet (FR), Eric
Stephany (FR), Fritz Stolberg (DE), Ivan Svoboda (CZ), Adam Vačkář (CZ), Jaro
Varga (SK), Sergio Verastegui (PE)
Kurátor:
Jean-Marc Avrilla
Výstava
trvá do 24. 5. v Galerii 35, do 18. 5. v MeetFactory
Výstavní
program galerií MeetFactory je zaměřen na současné umělecké tendence. Akcentuje
vazby mezi místní uměleckou scénou a významnými zahraničními tvůrci, klade
důraz na mezigenerační konfrontaci. Výstavy se pokoušejí přesahovat rámce
jednotlivých médií i uměleckých disciplin a reagovat na aktuální témata
otevírající řadu filosofických i sociopolitických otázek. Ruku v ruce s
vysokými nároky na prezentaci usiluje MeetFactory o vytváření přirozeného,
otevřeného prostředí pro setkávání veřejnosti s živým uměním. Součástí každé
výstavy jsou komentované prohlídky i návštěvy ateliérů rezidenčních umělců.
Otevřeno
je denně od 13:00 do 20:00 hodin, vstupné je dobrovolné.
Více informací na www.meetfactory.cz
Rozhovor s kurátorem v angličtině: http://www.youtube.com/watch?v=w1803Ev3Rl4&list=UUr7rihlogOOI32fZdUfRDgQ&feature=share&index=1
Kontakty a více informací:
Petr Hrubeš - PR a marketing,petr@meetfactory.cz, + 420
602 367 552
S laskavou
podporou Francouzského institutu, Francouzského institutu v Praze a
Goethe-Institutu.