MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
25. 11.
20:00
300 Kč
„Pouze ona, její slova, její ruce, gesta, její smích, její chůze spojovaly ženu, jíž jsem, s dítětem, kterým jsem byla.”
Jak se pohybujeme v prostoru naší paměti? Jak vůbec funguje samotný proces rozpomínání? Archeologie obrazů, gest i každodenních vět. Z jednotlivých fragmentů skládá Annie Ernaux v knize Obyčejná žena život své matky, která pocházela z chudého dělnického prostředí města Yvetot. Rituál proti blednutí paměti. Skrze přesný, sugestivní jazyk prozkoumává francouzská spisovatelka svůj vztah ke světu, jemuž se svým vzděláním i způsobem života postupně odcizila.
„Moje matka se musela dívat do encyklopedie, aby mi mohla vysvětlit, kdo to byl Van Gogh. Moje matka, která se narodila v podrobeném prostředí, se musela stát příběhem, abych se já necítila tak osamělá a strojená ve světě, který si podrobuje slova i myšlenky a do něhož jsem –
tak jak si přála - odešla.”
Jak má vypadat správná vzpomínka na matku? Chundelatá? Blyštivá? Sentimentální?
Všechny obrazy jednou zmizí.
Knoflík, narychlo přišívaný než jdu do školy. Hrdelní smích, který odhaluje zuby i dásně.
Jak se skrze něco tělesného, co lze nahmatat, můžeme vztahovat k člověku, který je nepřítomný nebo neviditelný?
Překlad: Anna Kareninová
Režie: Eliška Říhová
Dramaturgie: Kateřina Součková, Matěj Samec
Scéna a kostýmy: Veronika Traburová
Hudba: Martin Konvička
Produkce: Magda Juránková
Hrají: Ivana Uhlířová, Petr Uhlík
Foto: Andrea Černá
Video: Tereza Havlínková
Premiéra: 20. 1. 2024
Délka představení: 1 hodina bez přestávky
Anglické titulky
Upozornění: V inscenaci se v jedné části pracuje se senem / slámou. Pokud máte nějaké vážné zdravotní problémy s tímto související, napište nám - rádi vám zajistíme místo v zadních řadách či domluvíme výměnu vstupenky. Kontakt: sales@meetfactory.cz
Doprovodný program:
13. 06., 19:00 Dramaturgický úvod s Kateřinou Součkovou - zdarma
Rozhovor Kateřiny Součkové s režisérkou Eliškou Říhovou
ČRo Vltava: Annie Ernaux poprvé na české scéně. Divadlo MeetFactory zpřítomní v Obyčejné ženě vzpomínku na matku
– rozhovor s režisérkou Eliškou Říhovou a herečkou Ivanou Uhlířovou
Ohlasy:
„Black box multižánrové MeetFactory se k inscenaci hodí. Lze jej chápat také jako černou skříňku, již po havárii zatím nikdo neotevřel, ve vzduchu visí jen bezradnost pozůstalých a dceřin doutnající hněv. Na scéně se postupně ze tmy evokující zapomnění vynořují nesourodé objekty jako fragmenty vzpomínek. (...) Inscenačnímu týmu se podařilo zachytit obtížné pouto matky a dcery s mimořádnou citlivostí, v prostých scénických metaforách ladících se zneklidňující všedností replik, na které jsme u Ernaux stejně jako u Říhové zvyklí."
Josefína Formanová: Lest paměti. Inscenace podle Annie Ernaux je anatomií vzpomínek na matku – A2arm.cz
„Uhlík má zprvu hlavu pokrytou bílou hmotou, není jasné, zda je to člověk, nebo stvůra. Vylézá z podzemí (jakoby z podvědomí), je Uhlířovou tažen po zemi sedě na koberci, na sobě či kolem sebe má atributy života matky. Vzniká tak neuchopitelná, tajemná hra dvou bytostí, jež si jsou – ať chtějí, či ne – osudově, nezvratitelně blízké (v některých okamžicích leží jedna zaklíněná do druhé)."
Vladimír Hulec: Přes koleje do divadla – Divadelní noviny
„Jazyk, jímž Uhlířová popisuje fragmenty paměti, je neuvěřitelně věcný. Zpřítomňuje matku prostřednictvím nejběžnějších situací, třeba skrze přišití knoflíku před cestou do školy. To podtrhává civilní a zároveň citlivé herectví Ivany Uhlířové, díky němuž z hluboce intimní záležitosti ztráty matky plynou obecnější otázky o povaze paměti a vyrovnávání se smrtí. Je možné zemřelou osobu vůbec v její celistvosti popsat? Matka Petra Uhlíka se svým expresivním herectvím strohému popisu vymyká. Přichází na jeviště v nečekané momenty, v pozadí pojídá opulentní dorty a verbálně se interpretaci své osoby vzpírá. Ač jde bezesporu o intelektuálně náročnější a vysoce imaginativní inscenaci, napětí mezi Uhlířovou a Uhlíkem ji stále drží v hranicích přívětivé usledovatelnosti. Tomu napomáhají jednoduché a mnohdy vtipné metafory."
Kristýna Vinařová – Deník N
„Hrací prostor v MeetFactory je black box a režisérka ho používá jako účinnou metaforu paměti, postupně se tu v prázndé temné komoře zjevují nejrůznější až surreálně působící artefakty, celou dobu také slyšíme podivné praskající zvuky a zajímavě fungují světelné změny, které intenzivně spoluvytvářejí situace, jakoby je doslova spouštěly."
Jana Machalická: Přítomnost našich zemřelých je možná – Lidové noviny
Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5
Rezervace vstupenek na rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
Nositele autorských práv k dílu zastupuje DILIA, divadelní, literární, audiovizuální agentura, z.s., Krátkého 1, Praha 9.