MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
4. 8. -
21. 8. 2010
Trojice autorů vystavujících pod názvem "Zakázané uvolnění" si je navzájem blízká inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi (1978), Eja Devečková (1982) a Ivan Svoboda patří k výrazné mladé generaci umělců, kteří k nevůli klasicky vzdělaných výtvarníků a filmařů, dokáží znovu objevit doposud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu.
Jejich práce na jedné straně těží z bezpečí galerijního kontextu. Jedná se o fragmenty příběhů, u kterých může chybět pointa, anebo se jedná o složité jazykové pasti a hádanky. Klasický filmový divák by se mohl cítit podvedený. Na druhé straně, každý ze zmíněných svým způsobem objevně zachází s videem - dnes už klasickým výtvarným prostředkem.
Zakázané
uvolnění / Zakázané uvolnenie / Icing
Výstava sleduje dramaturgický plán Galerie MeetFactory, která chce v prostoru
Kostka představovat nejmladší domácí a zahraniční výtvarnou generaci. Ve zhruba
třítýdenních intervalech se od dubna 2010 v galerii vystřídali čtyři autoři a
autorky pracující s fotografií, instalacemi a videem. Specifický velkorysý
prostor (čistá kostka o rozměrech 9 x 10 x 11 metrů) si žádá
velkorysé instalační řešení. (Matěj Al-Ali "Nechme to na potom";
Yumiko Ono "Domov"). Výběr vystavujících počítá s jejich schopností
uzpůsobit své náměty geniu loci - charakteru místa.
Trojice autorů
vystavujících pod názvem "Zakázané uvolnění" si je navzájem blízká
inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi (1978), Eja Devečková
(1982) a Ivan Svoboda (http://www.ivansvoboda.net) patří k výrazné mladé
generaci umělců, kteří k nevůli klasicky vzdělaných výtvarníků a filmařů,
dokáží znovu objevit doposud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu.
Jejich práce na jedné straně těží z bezpečí galerijního kontextu. Jedná se o
fragmenty příběhů, u kterých může chybět pointa, anebo se jedná o složité
jazykové pasti a hádanky. Klasický filmový divák by se mohl cítit podvedený. Na
druhé straně, každý ze zmíněných svým způsobem objevně zachází s videem - dnes
už klasickým výtvarným prostředkem.
Ivan Svoboda půvabně
míchá fiktivní příběhy s reálnými obrazy (Ceasar V. 2009 - videofilm HDV 8min
43sekund). Peter Barényi, překvapivě bez subjektivního traumatu a přežitků,
vytváří univerzální výpovědi (Argument 2009 - videofilm; Slideshow 2007; anebo
naopak vizuálně poetické video Manuál 2005). Eja Devečková dokáže s lehkým
humorem komentovat útrapy uměleckého prostředí (Videotutoriál pro dokonalého
diváka 2010, Kareoke 2009).
Posledně jmenovaní víckrát spolupracovali na vydařených prostorových
instalacích, které komentovali architekturu galerie (Mandarinas 2009, P.Barényi
- Dusk 2010 v Galerii Space).
Zakázané uvolnění bude
sondou do práce tří autorů, kteří někdy používají "nedovolené"
filmové a výtvarné prostředky (například předstírají autentická fakta a přitom
pracují s fikcí a naopak), dělají to však jen proto, aby divákovi nakonec
poskytli úlevu. Všichni tři dokáží vtipně odhalit to, co neradi odkrýváme. V
jejich podání se sebeironie mění v přímočarý tvořivý postoj. Stresem nakupené
chyby a předsudky se díky jejich přiznání stávají snesitelnějšími.
§ Objatie (Hug)“ trojkanálová
videoinštalácia, 2010
Zdanlivo
obyčajná vec ako je objatie nebola u nás doma nikdy samozrejmosťou.
Objímanie sa pri stretnutí, alebo lúčení, bolo vždy takmer tabu. Preto som
poprosil svoju mamu, o to aby sa so mnou objímala tak dlho ako budeme
vládať. Videoperformance objímanie
vzniklo necelý rok pred tým ako moja mama zomrela, a doteraz nevyužitý
natočený materiál tým získava nový obsah.
Video dopĺňa
objekt- zvonkohra, ktorá je vyrobená z maminých osobných vecí,
a tvorí zvukovú kulisu k videoperformance.
Peter
Barényi