MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
17. 9. -
2. 10. 2010
Předměty denního užítí, části architektury, místa v které jsme vyrostli a žijeme, Marián Grolmus jemně upravuje a předkládá divákovi v galerii. Tím, že běžný – a všem známy objekt předělá a pozmění jeho funkci, poukazuje na jeho původní místo a užití, které jeho dnešní uživatelé, možná necitlivě, zapomněli nebo zdevastovali. Ve své práci si dlouhodobě všímá jaké děje se odehrávají v našem veřejném prostoru. Eroze městské krajiny, stárnutí materiálů a stylů, střet vhodných urbanistických r ozhodnutí versus povrchní a nepřemyšlené počiny tvůrců životního prostředí.
Pro Galerii Kostka Marián Grolmus připravuje nový kinetický objekt, který bude tentokrát vycházet z běžného průmyslového objektu. Vtipná změna chování předmětu přiměje diváky zažít známy prázdný prostor galerie úplně jinak.
Projekt podpořily:
Kostka
/ Cube:§
Marian Grolmus
Anotace
výstavy: „Zvláštní místa”
Termín:
17.9.2010 – 2.10.2010
Autor je známý svými
velkorozměrnými sochařskými realizacemi. Předměty denního užítí, části
architektury, místa v které jsme vyrostli a žijeme, Marián Grolmus (SK) jemně
upravuje a předkládá zpátky divákovi v galeriích a výstavních prostorách. Tím,
že běžný – a všem známy objekt předělá a pozmění jeho funkci, poukazuje na jeho
původní místo a užití, které jeho dnešní uživatelé, možná necitlivě, zapomněli
nebo zdevastovali.
Předchozí autorovi práce
charakterizuje cit pro materiál, měřítko a krajinu. Ve svých textech dokládá,
že mu je téma proměny veřejného prostoru
bytostně blízké. Je si vědom různých rolí, ktoré prostorový objekt na sebe
nabalil v průběhu dějin – od prostředků reflektujícího tajemství a mýty (první
vertikální vztyčované megality), až po sochu jako médium prostorového obrazu
(realistické sochařství antiky až klasicizmu), či abstraktní plastiku a
instalaci 20. století.
V akci „Tajch – 2003“, která je
aktem „dočasného“ zdůraznění nenápadného tvaru, se autor ponořil několik metrů
pod vodní hladinu jezu a na den zabalil na dně ležící kmen stromu do plastové
fólie. Pro kolemjdoucí tak neinvazivně akcentoval tvar, který na moment
proměnil nádherní přírodní scenérii v autonomní uměleckou události.
Autor je pozorný, vůči
deformacím, které jsou vlastní specifickému post-socialistickému prostředí.
Necitlivost vůči estetickým hodnotám předchozích generací vede k devastaci
veřejného prostoru. Ve své práci si dlouhodobě všímá jaké děje se odehrávají
vně naších domovů. Eroze městské krajiny, stárnutí materiálů a stylů, střet
vhodných urbanistických rozhodnutí versus povrchní a nepřemyšlené počiny tvůrců
životního prostředí.Města a krajina jsou konzumována zástavbou, která je
častokrát motivována okamžitým ekonomickým efektem. Grolmus komentuje pomíjivou
komercionalizaci krajiny ve fiktivním developerském projektu (Dunajská Bunker
Pláž / Danube Bunker Beach 2008), ve které zabydluje neobývatelné pozůstatky
vojenského opevnění Bratislavy. Tá se, i díky drastické socialistické
urbanizaci, potýká s nedostatkem obytné plochy a tím pádem i neúměrným nárůstem
cen pozemků v této středně velké středoevropské metropoli (ve srovnání jsou
sousední Vídeň nebo Praha pro bydlení dokonce levnější).
The
Public Light, material: concrete, asphalty, steel, plastic, sheet steel; size:
6m x 1,3m x 1,2m; 2004
Ikonickou realizací Mariána
Grolmuse (finalista souteže pro mladé umělce ESSEL AWARD 2005) je jeho objekt
„Veřejné osvětlení“ 2004 – blízký například estetice českého Krištofa Kintery,
ve kterém autor vytvořil funkční repliku pouliční lampy v měřítku 1:1. Svítící
objekt je instalován do interieru a a nepotřebný – přestárlý vzhled lampy je
podtřžen masou vytrženého betnou u základny objektu. Ta tvoří podstavec, který
drží tvar objektu, víceméně ve stabilní poloze.
Obdobně velkorysá je i autorova
předposlední realizace vystavená na Karlínskem Bienále 2007 „The Ost Block“,
kde se jedná o betonový panel autentických rozměrů ovšem s ocelovou armaturou,
ktorá popírá logiku tohoto stavebního kamene naší blízké minulosti. Grolmus
vytváří monument – zhmotněný paradox stavebnímu prvku, ktorý tvořil totální
kulisu všech našich měst a vesnic a tím pádem i našich zážitkú a vzpomínek.
Autorův pohled na pomíjející
formy a situace není nostalgický, ale je spíš motivován zájmem o přehlížené
příčiny našeho dnešního chování. Grolmus opakovaně zmiňuje názor, že podle něj
soudobá slovenská (snad i česká) společnost horečnate zaplňuje prázdné místá a
své historie překotně převzatými a někdy i přežitými názory (viz. památník
Svatopluka na Bratislavském hrade z dílny bolševického štukatéra Jána Kulicha).
Tím, že jsme byli „naštěstí“ přinuceni vzdát se nefunkčního spoločenského
systému, chybějí v našem prostředí tradiční místa, na které bychom mohli naše
vize promítat. Veřejný prostor je
podřízen funkčnosti a mezery jsou spíš než hrou a tajemstvím, zaplácány betonem
a barvně potisklým igelitem.
Grolmusovy objekty se z této
naší postsocialistické deformace nevysmívají, ale spíše trefně popisují
přehlížené příčiny naších poklesků.
Pro Galerii Kostka Marián
Grolmus připravuje nový kinetický objekt, který bude tentokrát vycházet z běžně
používaného průmyslového objektu. Vtipná změna chování předmětu přiměje diváky
zažít známy prázdný prostor galerie úplně jinak.
Kurátor
Dušan Zahoranský