MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
11. 7.
20:00
Pedro Calderón de la Barca: El Príncipe Constante / předpremiéra
hrají: Miloslav König, Pavla Beretová, Patrik Děrgel, Jiří Panzner, Radovan Klučka, Richard Fiala / Matěj Anděl, Lukáš Přikazký
překlad: Vladimír Mikeš
režie: Štěpán Pácl
úprava a dramaturgie: Tereza Marečková
scéna: Andrej Ďurik
kostýmy: Tereza Beranová
hudba: Jakub Kudláč
Vytrvalý princ je zásadní dílo světové dramatické literatury, a přesto se v Čechách nikdy nehrálo. Možná za to může charisma, vyzařující z přelomové inscenace Jerzyho Grotowského ze sedmdesátých let 20. století, které zasáhlo celou generaci evropských divadelníků. Pro divadelní společnost Masopust má každopádně tento text přirozenou návaznost na dosavadní práci – ať už to jsou texty současné dramatičky Lenky Lagronové nebo básnické drama Konec masopustu Josefa Topola, či Ibsenův veršovaný epos Brand-Oheň. Podobně jako ve Vytrvalém princi se v nich snoubila lyrika s groteskností a silné sdělení s bravurním scénickým jazykem.
Výběrem textů vlastně zapadáme do času stále hlouběji. Od současné Lenky Lagronové, přes Topola z padesátých let dvacátého století, Ibsena z poloviny devatenáctého století až do roku 1629! Asi něco hledáme. Může to znamenat, že v dnešních textech nenacházíme dost dneška? Calderón stojí na první pohled úplně mimo náš současný svět. Ta vzdálenost ale nabízí odstup, díky kterému vidíme, že některé principy se nemění. Na druhé straně můžeme zaznamenat i to, co proměnou prošlo. Barokní autor zachytil přejedenou společnost, která se bojí o svůj blahobyt. Je plná záště vůči odlišnosti – střetává se v ní křesťanský svět s islámem. Princ se chce vůči politikaření a válčení vymezit, ukončit ho. Calderón tedy nezachycuje tedy nic, co bychom dnes neznali.
Je to hra o světci. Kdyby ji Calderón nerozvinul linií míjejících se milenců na maurském dvoře, dalo by se říct, že je to košatější středověká moralita. My si ale dnes klademe spoustu otázek, které tehdy vůbec nepřicházely v úvahu: není princ náhodou spíš naivní idealista nebo přímo blázen? Má jeho oběť nějaký smysl? Čeho jejím podstoupením dosáhl? Z pohledu dnešního individualismu je možné jeho osobní rozhodnutí vidět jako trapné gesto nebo snahu se zviditelnit. Calderón chtěl prince oslavit a poklonit se jeho velikosti. My si ho představujeme v dnešních souvislostech a reáliích, což nabízí absurdní momenty.
Vstup volný (rezervace míst: info@maso-pust.cz)