MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
11. 6.
18:00
Srdečně zveme na mezižánrový večer, během něhož uvedeme premiéru
letního projektu O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru, který se pohybuje na
pomezí divadla, site-specific inscenace a umělecké instalace.
Součástí večera bude i vernisáž výstavy Hlášení Šeherezádina bratra
českého umělce Jana Boháče v Galerii Kostka.
O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru je mezižánrovým experimentem, který vzniká ve spolupráci divadelní
a výstavní dramaturgie MeetFactory. Na základě
reinterpretace třech textů, kanonické Shakespearovy hry Romeo
a Julie, románu Temná energie současné německé autorky Juli
Zeh a výjimečného spisu filosofa
Sørena Kierkegaarda Svůdcův deník vznikne originální,
částečně site-specific inscenace na pomezí divadla a monumentální
umělecké instalace, jenž bude tematizovat obraz lásky coby
paradoxního archetypu. Ve jménu hledání smyslu života se milující
subjekt vrhá po hlavě do sebezničující propasti. Neúnavně, stále
znovu, napříč staletími. Neideologicky, nevysvětlitelně, s
narcismem sobě vlastním, za stále stejných kulis milostných
trojúhelníků, jejichž vrcholy jej opakovaně zraňují. Projekt zkoumá
téma vášně a svádění jako estetického aktu, motiv přebytku a
přílišného intelektu, který může být zničující silou i hnacím
motorem života, přítomného okamžiku a nesmrtelnosti.
Sochařská instalace Hlášení Šeherezádina bratra v Galerii Kostka
přivádí diváka do surrealistické džungle tvarů a slov, kdy se
zdánlivě nesouvisející prvky vydávají na společnou cestu do
lidského nitra i vzdálených krajů. Výstava je současně autorovou
diplomovou prací v Ateliéru sochařství na pražské UMPRUM.
Představení O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru proběhnou v
18:00 a v 19:00. Kapacita míst je omezena, místo na
konkrétní čas si rezervujte na rezervace.divadlo@meetfactory.cz. Ve 20:00 proběhne vernisáž Hlášení Šeherezádina bratra v Galerii
Kostka, která bude otevřena již od 19:00. Ve 21:00 vernisáž
umělecké instalace projektu O něco horší než Romeo: tragédie z
rozmaru v Galerii MeetFactory.
PROGRAM VEČERA
18:00 - představení O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru
(rezervace nutná)
19:00 - představení O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru
(rezervace nutná)
20:00 - vernisáž výstavy Hlášení Šeherezádina bratra v Galerii
Kostka
21:00 - vernisáž umělecké instalace O něco horší než Romeo:
tragédie z rozmaru v Galerii MeetFactory
O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru
Autoři: Karina Kottová, Matěj Samec
Vystavující umělec: Jan Haubelt
Light design: Jiří Thýn
Hrají: Halka Třešňáková, Vojta Švejda, Matěj Nechvátal
Režie: Viktorie Čermáková
Kostýmy: Inês Liberal
Jan Boháč (CZ): Hlášení Šeherezádina bratra
Kurátorka: Karina Kottová
Výstava trvá: 11. 6. - 5. 7. 2015
Biografie umělců
Jan Haubelt (1977) propojuje
svou sochařskou tvorbu s prvky fotografie, fotokoláže a řadou
výzkumných postupů. Často se zabývá úhlem pohledu na předmět, ať už ve
výsledné realizaci deformuje část barokní sochy Matyáše B. Brauna, nebo
zkoumá planetární pohyb skrze zvířecí optiku. Jeho uvažování často
doprovází práce se stínem, zrcadlením a dalšími posuny v percepčním
poli. Jan Haubelt je odborným asistentem v Ateliéru sochařství na
pražské UMPRUM, který v roce 2007 sám absolvoval. Studoval také na
athénské Akademii výtvarných umění, v roce 2011 byl na stáži v New
Yorském ISCP. Své dílo představil na řadě samostatných i skupinových
výstav ve významných nezávislých galeriích i institucích po České
republice, ale také v Belgii, Bulharsku, Maďarsku nebo Itálii.
Pro
projekt O něco horší než Romeo připravil instalaci sestávající
z jedenácti monumentálních soch, jejichž tvary jsou odvozeny od motivů
Abecedy Vítězslava Nezvala (1926), ve které výtvarník a knižní grafik
Karel Teige, typograficky zachytil taneční pojetí jednotlivých písmen.
Haubeltovy sochy uchopují tento mezižánrový a zároveň gestický princip
skrze převedení Teigeho znaků do třetího rozměru, na bázi rotace celého
motivu. Sochy se tak stávají takřka univerzálními a přesto specifickými
charaktery, které v inscenaci nabírají roli herců i autonomních
uměleckých objektů. Součástí instalace je také cihlová zeď, jejíž
pevnosti kontrastuje otisk částí lidského těla. Zeď se tak stává jakousi
připomínkou, fosilií dotyku.
Jiří Thýn (1977)
vystudoval Ateliér fotografie na pražské UMPRUM, rok studoval také na
Akademii výtvarných umění v Praze a na UIAH v Helsinkách. Těžiště
Thýnovy umělecké tvorby je v médiu fotografie, která expanduje do
objektu či instalace skrze zkoumání světelných podmínek, ateliérových
komponentů či vztahů mezi obrazem, objektem a slovem. V roce 2005
spolu s Janem Haubeltem a Adélou Svobodovou založil skupinu Ládví,
která se zabývala intervencemi do veřejného prostoru vázanými na lokální
komunity a sociálně prospěšné akce. V roce 2011 byl finalistou Ceny
Jindřicha Chalupeckého, byl pozván na rezidenční pobyty do Mexico City,
Bernu a New Yorku. Vystavoval v mnoha prestižních institucích
v mezinárodním kontextu. Pro projekt O něco horší než Romeo připravil
světelnou instalaci vycházející z jeho postupů na poli vizuálního umění,
ale také hledající vztah k divadelním prostředkům a Haubeltově
sochařské instalaci.
Hálka Třešňáková (1972) je
česká herečka a choreografka, významná osobnost české alternativní
divadelní scény. Vystudovala Realschule v Heidelbergu a poté Katedru
nonverbálního divadla a komedie na pražské HAMU. Začala vystupovat v
divadle Alfred ve dvoře, v Roxy/NoD či MeetFactory. Spoluvytvořila
skupinu Seconhand Women. Na Nové scéně Národního divadla v Praze
účinkovala v inscenacích Poslední oheň a Třináctá Mariina láska. S řadou
divadelních souborů spolupracuje jako pohybová poradkyně a
choreografka. Objevuje se také ve filmech, a to jak dokumentárních –
Efekt přihlížejícího (2008) a Jan Hus - mše za tři mrtvé muže (2009) –
tak i hraných. V roce 2009 účinkovala v komediálním dramatu Jitky
Rudolfové Zoufalci a o tři roky později si zahrála v kriminálním
thrilleru Davida Ondříčka Ve stínu. Účinkovala v prvním dílu
kriminálního seriálu České televize Clona (2014) a stabilně ztvárňuje
roli lobbistovy asistentky v politicko-satirickém webovém seriálu
Kancelář Blaník.
Vojta Švejda (1976) se
věnuje herectví, autorské divadelní tvorbě a improvizaci. Vystudoval
obor nonverbální a komediální divadlo na pražské HAMU. V roce 2012
získal cenu Divadelní DNA za vysokou uměleckou a tvůrčí integritu a
reprezentaci nového českého autorského divadla v zahraničí. Umístil se v
nominaci na cenu Alfréda Radoka za rok 2009 jako talent roku. V roce
2008 byl v divadle Alfréd ve dvoře uskutečněn průřez jeho divadelní
tvorbou pod názvem Sny a Realita. Získal Cenu diváka na festivalu Česká
taneční platforma za představení Albert se bojí. V roce 2002 získal
ocenění za herecký výkon a dramaturgii za představení nazvaného Bliss na
festivalu Mimolet v Irkutsku. Je členem improvizovaného invazivního
rockového seskupení Woříšci a anekdotik-punk dua Exclusiv Mars. Je
zakladatelem občanského sdružení Wariot Ideal, o.s. Spoluzakládal
divadelní skupinu Krepsko, kde sedm let působil jako herec a
spolutvůrce. Od Léta 2012 působí také jako Zdravotní klaun.
Matěj Nechvátal
(1987) vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU v ročníku Darii
Ullrichové, Jana Nebeského a Evy Salzmannové. V současné době pracuje
jako herec na volné noze, hostuje v Národním divadle, Divadle Na
Fidlovačce, spolupracuje s divadelním sdružením Tygr v tísni. Pravidelně
také spolupracuje s Divadlem MeetFactory, kde před dvěma lety účinkoval
v autorské inscenaci Jana Kačeny Protože jsem to nikdy nikde nedělal,
už asi budu. V současnosti ho diváci mohou vidět v Divadle MeetFactory v
titulní roli dramatizace románu Ingeborg Bachmannové Malina a jako
Karenina v inscenaci Nespavost.
Viktorie Čermáková
(1966) je režisérka a herečka. Ve čtrnácti letech byla přijata do
amatérského souboru A studio při pražském Divadle na okraji. Vyučila se
fotografkou, ale v jejím dalším směřování převážilo divadlo. Do roku
1989 zůstala členkou A studia a pracovala zde především pod vedením Evy
Salzmannové a Ondřeje Pavelky. Spolu s Davidem Czesanym pak vedla A
studio II, v němž realizovala svou první samostatnou režii. V letech
1985 – 1986 byla jako herečka angažována v brněnském Divadle
na provázku. V letech 1991 – 1994 byla členkou divadelního spolku
Kašpar, který působil v MDP Rokoko a v Divadle v Celetné. S částí
souboru Kašpar odešla v roce 1994 do Divadla Komedie, kde zůstala
v angažmá do roku 2002 a kde hrála v inscenacích režisérů M. Dočekala,
J. Nebeského, J. Pokorného, J. A. Pitínského a dalších. Vedle herecké
práce se současně zabývala také výchovnou dramatikou na středních i
základních školách. Některá představení, která v těchto
divadelních dílnách v její režii vznikla, se hrála v Divadle Komedie, ve
studiu Citadela a v NoD. V letech 2002 – 2005 studovala režii na
pražské DAMU. V roce 2006 se stala spoluzakladatelkou Divadelního
studia Továrna. Od roku 2005 vytvořila inscenace v Činoherním studiu
Ústí nad Labem, Rubínu, Divadle v Celetné, Ta Fantastice, Boudě ND,
Divadle v Řeznické, La Fabrice, Středočeském divadle Kladno, Śtúdiu SND
Bratislava nebo v Městských divadlech pražských. Spolupracuje i se
studiem Alfréd ve dvoře. Významnou část její režijní práce tvoří
současná česká a světová dramatika a autorské projekty. V roce 2007 byla
na festivalu Příští vlna / Next Wave oceněna za přínos českému divadlu a
v témže roce byla jako talent roku nominována na Cenu Alfréda Radoka. V
roce 2010 vytvořila hlavní ženskou roli Kláry ve filmu Hlava - ruce -
srdce režiséra Davida Jařaba. V roce 2012 hrála jednu ze dvou hlavních
ženských rolí ve filmu Jana Hřebejka Svatá čtveřice. V MeetFactory
režírovala inscenaci Chladnější vrstvy vzduchu a byla také jedním ze
čtyř režisérů inscenace Nespavost.