MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
12. 6.
17:30
Artist talks
18:00 Aid Kid + Pjoni
19:00 Martins Kohout
→ Vstup zdarma
Performance
20:00 Forces
21:00 Aleksandra Słyż - Primal Rituals
→ 290 Kč v předprodeji přes MeetFactory
→ 350 Kč na místě
◒ Aleksandra Słyż - Primal Rituals
Tanec a prvotní mystika zvuku hrály klíčovou roli v pohanských rituálech od samého počátku lidských dějin. Mnohé z nich se snažily zrcadlit pohyb nevysvětlitelně se třpytícího Slunce, prastarý životní cyklus věčně se měnícího lesa, v němž podle víry žijí duchové mrtvých i prapůvodní božstva a podobně jako larvy nebo oheň se proměňují v nesčetné entity utvářející svět domorodých kmenů.
Vzhledem k tomu, že záznamy o těchto obřadech jsou velmi kusé, je však obtížné tyto praktiky zkoumat a přesně rekonstruovat, což ponechává široké pole pro spekulace a hypotézy, v neposlední řadě i pokud jde o jejich umělecké ztvárnění. To se týká i staroslovanské mytologie a jejího složitého souboru věrouk, které teprve čekají na své znovuobjevení.
Prvotní rituály jsou multimediální představení inspirované vědeckými prameny o tanci jako součásti slovanských rituálů, které se noří do široké symboliky spojené s různými atributy lidské existence a v ní přítomné přírody. Spojením moderních technologií s prastarými zprávami se dílo snaží zhodnotit a interpretovat poněkud zapomenutou oblast slovanské kultury s jejími mnoha aspekty. Představení dává divákům nahlédnout do organického vývoje společnosti, v níž stará symbolika zapustila kořeny a která je jí dodnes formována.
Eliška Jirsová - performance
Simona Machovičová - performance
Anna Kokocińska - koncept, performance
Aleksandra Słyż - koncept, sonifikace dat, hudba
Maks Posio - koncept, real-time video
Projekt vznikl během rezidenčního pobytu SHAPE+ v pražské MeetFactory a za podpory Hudební akademie v Poznani.
◑ Forces
Zvuk elektronického projektu Forces finského interdisciplinárního umělce Joonase Sirena tvoří neustále mutující rytmy a ostré digitální textury. Různé techniky živého kódování a processingu v SuperCollideru využívá k vytváření hustých atomizovaných vírů; elektronických a někdy chaotických abstraktních oceánů zvuku. Hudba Forces vyšla na labelech Infinite Machine, Gin & Platonic, Genot Centre, Conditional a Bio Future Laboratory a do svých setů je zařadili experimentální producenti jako Aphex Twin, Daniel Ruane a ZULI. Nejnovější, gabberem ovlivněná, algoritmicko-spektrální drum machineová nahrávka "Inertia" vyšla v červenci 2022 na mexickém labelu Infinite Machine se sídlem v Mexico City.
Artist talks
◓ Martins Kohout (občas known as TOLE): RawBliss Feeldings
Pro jednou to nemusíme komplikovat a do klubového přítmí vpustíme mix téměř neočesaných terénních nahrávek a podobných kořistí. Přijdejte se na ponor do poslechové situace s atmosférami, zvuky, radostmi a úlovky z měst, lesů, parků, aut, či vaporet… s hudbou i bez, ze souše či nikoliv, s davy, i o samotě. Prezentovaný soukromý archiv terénních nahrávek často slouží jako můj výchozí materiál pro samplování a vrstvení. Tentokrát si je však dopřejeme v přítmí, nahlas a rawwww.
◐ Aid Kid
Aid Kid aka Ondřej Mikula je muzikant, skladatel, producent. V dubnu 2015 vydal eponymní debutové album, které vzbudilo pozitivní kritický ohlas (vč. ceny Vinyla pro Objev roku). Na druhé desce, Cinematographer’s Journal (2019, BiggBoss), Aid Kid opouští klubový sound a zkoumá ambientní plochy, piáno a živé nástroje. Třetí deska Collection (2021, Addict Sound) je pak návratem k tanečně laděné elektronice. V současné době působí v audiovizuálním kolektivu Lunchmeat, věnuje se filmové a scénické hudbě nebo proniká do galerijních prostorů. Za hudbu k filmu Arvéd (2022, režie Vojtěch Mašek) získal spolu s Pjonim Českého lva. Jako producent se podílel na mnoha úspěšných albech, jako je např. Řeka Lenky Dusilové (2020, Animal Music, 3x cena Anděl) nebo Září kapely Zvíře jménem Podzim (2019, Indies, 2x cena Anděl). Mezi jeho pravidelné spolupracovníky patří Pjoni, Katarzia, Oliver Torr nebo Petr Ostrouchov. Živě vystupuje v kapelách Kittchen a Tomáš Sýkora Trio nebo po boku Lenky Dusilové či Katarzie. Sólové koncerty staví na improvizaci svých skladeb s pomocí analogového i digitálního hardwaru. V rámci eklektických DJ setů se zaměřuje na aktuální klubové trendy, experimenty, ale i poslechovou elektroniku.
◓ Pjoni
Jonatan Pastirčák studoval hudební produkci a zvukové inženýrství do Londýna na SAE Institute. Poté se vrátil do Bratislavy, kde v současné době pracuje jako hudební producent, skladatel a zvukový inženýr. Hudbě se věnuje od svých deseti let, kdy spolu se svým vrstevníkem Adamem Matějem založil kapelu Tucan (2004-2010). Později začal tvořit elektronickou a elektroakustickou hudbu a jako duo Ink Midget & Pjoni získal v roce 2011 cenu Radio Head Award. Byl součástí mnoha dalších hudebních skupin a složil hudbu k několika krátkometrážním i dlouhometrážním filmům, například Arvéd (r. V. Mašek, 2022) Světlonoš (r. T. Nvotová, 2022) Podezření (r. V. Mašek, 2022) a další. Michal Blaško, 2021) Lines (r. Barbora Sliepková, 2021) V síti (r. B. Chalupová a V. Klusák, 2020), Mečoun (r. Tereza Nvotová, 2017), Špína (r. Tereza Nvotová, 2017) a divadelní představení, např. Čistý dům (r. A. Lelková, 2022). Netrpělivost srdce (r. Júlia Rázuszová, 2021), Antigona (r. Ondrej Spišák, 2018 ). V současné době vystupuje pod pseudonymem Isama Zing. Je spoluautorem několika audiovizuálních instalací a performancí, například Plain, která byla k vidění i v newyorské galerii Pioneer Works. V posledních letech se aktivně věnuje hudební produkci, pod jeho dohledem vznikla alba Celibát (Katarzia), Září (Zvíře jmeńem podzim), Jiskřící (Zrní) a Antigona (Katarzia).