Moje práce je o
zaznamenávání. Nahrávám a dokumentuji mně osobně blízká témata, objekty a
místa. Snažím se nalézt nejjednodušší, přímou cestu umělecké archivace. Mým
cílem je také, aby moje práce reflektovala moji osobní náklonnost k danému
objektu. Z této mé motivace vyvztávají dvě techniky, které jsou obě hluboko
zakořeněny v metodě tradičního tisku, ale v určitém smyslu tuto tradici také
popírají. První přístup je o přímém tisku za použití frotáže. V podstatě
přemaluji vybraný objekt, který se stane základní formou a po vytisknutí se
uchovají stopy lidí kolem mě, trávy v parku nebo kusu kamene a pod. Tyto tisky
jsem zařadil do umělecké knihy s názvem “Glasgow diary”.
Druhý přístup je
založen na dřevorytu. Velké plochy dřevorytu mi dovolují zachovat a předat
zkušenost a monumentalitu větších objektů. Ačkoli je dřevoryt reprodukční
technika, já zásadně vytvářím unikátní tisky: to je důvod proč podkladová forma
s tiskařskou formou vyznívají jako jednotné dílo. Zacházení s podkladovou
formou a s tiskem jako s jedinečným a originálním dílem reflektuje
problematiku kopie a originálu, kteří jsou součástí každého tiskového procesu.
Vlastní rozhodnutí omezit se jen na tisk ze zakladní zvolené formy je zároveň
osobní výpovědí, která kontrastuje s přirozenou tradicí tisku.
Moje nejnovější
“Budapest diary” jsou sérií, kde kombinuji oba zmíněné přístupy dokumentace. S
využitím podkladových formátů založených na dřevorytu “tisknu” a
rekonstruuji moje vlastní okolí:
dvůr mého prvního vlastního bytu, ulici ve které bydlím nebo tramvaj,
kterou používám každý den při cestě do práce. “Budapest diary” zaznamenávají
moji cestu směrem k autonomnímu životu. K zachycení ambivalence pocitů, které
patří k tomuto procesu, používám právě již zmíněnou techniku frotáže na
zvolené objekty, stejně jako je třeba voda a měřič plynu symbolem pro placení
účtů, nebo jako stěna maďarského
výstavního centra “Kunsthalle”, kde jsem vystavoval svá oceněná díla, se
stala osobní vzpomínkou na můj první umělecký úspěch.
V mé budoucí práci chci
tyto formy dokumentace posunout ještě dále, a to k zaznamenávání celých
prostorů a krajin. Mé současné snažení je výzvou mých dosavadních přístupů a to
tím, že zkouším rozvinout mé současné aktivity do trojrozměrného prostoru.
V mé příští
instalaci využiji symbol lovu, který má pro mě osobní relevanci a to
prostřednictvím mého otce, který byl profesionálním lovcem. Nejnovější
informace říkají, že můj “rodný” les na Slovensku má být místním lovcům
odebrán. Touto zprávou se ve mě zrodila myšlenka ke zmapování části tohoto
lesa. Následováním mé umělecké praxe chci uchovat mé a otcovi vzpomínky
reprodukováním tohoto lesa tak precizně, jak jen bude možné.
Gábor Koós