Marko Stamenkovic (1977) se narodil ve Vranje (Srbsko) a posledních pět let žil v různých městech na Balkánském poloostrově, zejména v Albánii a Chorvatsku. Jakožto historik umění se silným zájmem o dekoloniální politiku rasy, etnického původu a sexuality působí především v oblasti současného vizuálního umění jako kurátor, kritik, spisovatel a lektor zaměřující se na průnik vizuálního myšlení a sociálních teorií, politické filozofie a kulturních praktik marginalizovaných skupin. Kromě konvenčnějších přístupů k výstavní tvorbě, veřejnému projevu a textové produkci, experimentuje také s performativními a pseudoteatrálními formami vyjádření s cílem sdělit myšlenky vlastní jeho výzkumu. Ty mají blíže k psaní divadelních her, hrají „skříňová“ dramata a živé obrazy (tableau vivant), realizované zejména prostřednictvím spolupráce mezi jednotlivci - včetně fotografů či profesionálů mimo umělecký svět - například plavců a plavčíků z jeho nejnovější skříňové hry From the Heights
of Light, představené v říjnu 2020 v Muzeu současného moderního umění v Rijece. Jeho projekt pro MeetFactory, založený na jeho dřívějších veřejných vystoupeních v bílé mužské sukni (zvané „fustanella“, kostýmu, který odpovídá antikoloniálním a folklórním tradicím regionu Gjirokastra v jižní Albánii), má být proveden podobným způsobem: tentokrát společně se svým pražským protějškem Piotrem Sikorou (aka Miss léta/Miss Summer), ve sci-fi scénáři, který odhaluje překvapivý fakt o náhlém zmizení žen z planety Země - a tomu následující celkové krizi mužnosti…
Vzdělání:
Marko Stamenkovic získal doktorát z filozofie na univerzitě v Gentu v Belgii, kde v letech 2011 až 2014 pracoval na otázkách oběti, protestního sebeobětování a sebevraždy a zkoumal neviditelný vztah mezi lidskou úmrtností a politicko-ekonomickými silami, jakožto temnějšími stránkami demokracie. Jeho disertační práce (Suicide Cultures: Theories and Practices of Radical Withdrawal), kterou podpořilo stipendium Evropské komise Basileus, nabídla neortodoxní pohled na politickou filozofii thanatos jakožto možnost dekoloniální epistemie z pohledu globálního Jihu. Předtím obdržel bakalářský titul v oboru dějiny umění s diplomovou prací From the Heights of Light (2003) a magisterský titul v oboru Kulturního management s diplomovou prací The Status of Curatorial Practices in Post-socialist Conditions (2005) na Bělehradské univerzitě. Jeho rané stáže probíhaly v New Yorku (Artists Space Gallery, 2001) a v Benátkách (Peggy Guggenheim Collection, 2004). Je členem AICA - Chorvatsko a IKT.
Práce:
Psaní, přednášení a výstavní tvorba tvoří jádro Markovy práce. Jeho mezinárodní přednášky probíhaly mimo jiné na univerzitách a v uměleckých prostorech v Podgorici, Skopji, Sofii, Tiraně, Cetinje, Tallinnu, Gentu, Vídni, Göteborgu, Pretorii, Teheránu, Isfahánu, Istanbulu, Mexico City, Oslu, Alžíru, Dublinu, Brně, Jerevaně, Recife a Alexandrii. V únoru 2019 se zúčastnil mezinárodního kolokvia na Parsons School of Art and Design v New Yorku v rámci výroční konference historiků umění pořádané CAA - College Art Association pod záštitou Getty Foundation. Mezi jeho nejnovější výstavní projekty patří: Brigita Antoni - The Moon is Wet and Wild (Černá Hora, 2019), A Body Burning (Chorvatsko, 2019), Fatlum Doci - Signs (Srbsko a Chorvatsko, 2019); Sead Kazanxhiu - Nests (Albánie, 2018); Egon Van Herreweghe - Heidi’s Delight (Belgie, 2017), To Die Out Laughing (Bulharsko, 2017), All Joy Wants Eternity (Albánie, 2017) a Vlasta Delimar - Put Your Faith in Women (Rakousko, 2016). V roce 2018 působil v Albánii jako mimořádný lektor dějin umění na University of New York v Tiraně a jako pomocný kurátor Centra současného umění ZETA. V poslední době se Marko angažuje jako externí odborný asistent dějin umění a teorií současného obrazu na Fakultě vizuálních studií v Černé Hoře a rovněž pracuje na nadcházející spolupráci s Chorvatskou asociací výtvarných umělců v Dubrovníku.
Termín rezidence: 1. 2. – 28. 2. 2021
https://ugent.academia.edu/MarkoStamenkovic