KT / After late for Pro: Officework
Kurátorský
text: After late for Pro: Officework
Vernisáž: 8. 9. 2017, 19:00
Výstava trvá: 8. 9. – 10. 11. 2017Umělci: Igor Hosnedl, Anymade Studio (Petr Cabalka, Filip
Nerad)Kurátorka: Tereza Jindrová
Výstava After late for Pro:
Officework volně navazuje na dosavadní spolupráci umělce Igora Hosnedla a
designérů z grafického studia Anymade, Petra Cabalky a Filipa Nerada. Letošní
Hosnedlova online prezentace Slow Print na platformě Art Viewer získala
specifické kontury právě díky grafickému rámci, který pro ni vytvořili Anymade.
Zároveň předzvěst dnešní výstavy
můžeme vysledovat už v samostatné výstavě Dutch Harbor, kterou Igor Hosnedl
připravil loni na jaře pro galerii Jelení v Praze. Umělec se tehdy pokusil o
určitou dekonstrukci vlastního tvůrčího procesu a naznačení jeho komplexity
skrze prezentaci malířských pláten spolu s kresbami a prostorovou instalací
izolovaných obrazových elementů. Šlo mimo jiné o vyjádření postoje, který
neklade bezpodmínečný důraz na jednotlivý obraz jako výsledný artefakt, ale
upozorňuje, slovy umělce, že „vnímání
jednoho plátna je spojené s větším celkem toho, co danému obrazu předcházelo,
nebo co následuje. Samotný obraz o tom, k čemu dochází v průběhu tvorby,
nedokáže sdělit všechno, a proto jsou tu i další média, další výrazové
prostředky.“ Formální experimenty, které Hosnedl
rozvíjí paralelně k „tradičnímu“ malířskému projevu, se vyznačují testováním
materiálů, s nimiž se při samotné malbě nekonfrontuje, ale také extrahováním
konkrétních tvarových motivů a jejich překladem do prostoru. Sochy na současné
výstavě můžeme vnímat jako most mezi drobnými objekty vzniklými pro Slow Print
a staršími obrazovými cykly jako Nymphius nebo Emerald Basilisk (2015), z nichž
umělec přebírá motiv kaligrafické linky opsaný na povrchu i ve tvarech
samotných objektů.
Tendenci „ověřovat určité otázky nebo problémy vyvstávající při každodenní
tvorbě v ateliéru“ posunul Hosnedl skrze současný výstavní projekt ještě dál
než dříve, protože do tohoto procesu nechal vstoupit další tvůrčí subjekt.
Studio, kde pracuje Petr Cabalka s Filipem Neradem, dělí od Hosnedlova ateliéru
pouze kus chodby; ke vzájemné diskusi i podvědomému „nasávání“ tvůrčích impulzů
a celkové atmosféry tak dochází na každodenní bázi. Grafici vstoupili do
projektu pro galerii Kostka se „zadáním“ vyselektovat a přetransformovat
libovolné prvky Hosnedlových kreseb. Pro zpracování tohoto úkolu využili
typických grafických nástrojů i nosičů (banner, plakát), ovšem nestandardním,
volným způsobem. Anymade, jejichž práce je dlouhodobě charakteristická
hravostí, uměleckou kvalitou a obecně experimentováním s narušováním hranic
„užitého“ designu, tak na výstavě v galerii Kostka přirozeně vpluli do vod
volného umění, aniž by pro ně ovšem byla taková klasifikace jakkoli podstatná.
Plakát, který si může divák z výstavy odnést, plní na jedné straně svou
klasickou informační funkci, současně je ale v rámci výstavy i něčím víc než
jen plakátem. Rozměrné bannery, které měly původně sloužit především jako
pozadí pro Hosnedlovy sokly s objekty, se od tohoto záměru osvobodily a
vytvářejí vlastní kompozici v prostoru. Současně je můžeme vnímat i jako
reprezentaci sketchbooku, z něj abstrahovaného dekorativního patternu a textové
popisky díla.Jestliže tyto práce Anymade jsou
hybridním prolnutím designérské „zakázky“ a umělecké instalace, nabízí se
otázka, zda i na straně Igora Hosnedla dochází k podobné hybridizaci. Odpověď
může nabídnout umělcova dlouhodobá fascinace typografickým znakem. Jak Hosnedl
prohlásil v minulosti: „Písmeno mě zajímá
už dlouho. V dřívější tvorbě jsem spojoval literární podněty s obrazovou
stylizací tvarů podobných písmeni. Grafická forma je pro mě nezbytná v tom, že
může být náhražkou reálných vodítek, reálného zobrazení.“ Také vystavené
objekty můžeme (vedle jejich organických konotací) interpretovat jako svého
druhu litery, které se vepsaly do prostoru. A pokud jde o intenzitu vzájemného
vlivu, je pravděpodobné, že Hosnedl bude z této spolupráce v budoucnu těžit
přinejmenším stejnou měrou jako Anymade.
Tereza Jindrová
---
Otevřeno denně od 13 do 20 hodin a
dle večerního program. Vstupné dobrovolné.
Vernisáž
výstavy proběhla v rámci akce Veřejný dům / Public House.
Kontakty:
Eva
Riebová → kurátorka galerie
→ eva.riebova@meetfactory.cz
Zuzana
Kolouchová → PR → +420 739 055 862zuzana.kolouchova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována grantem hl. m. Prahy
ve výši 10.000.000 Kč.
KT_CT_After late for Pro_CZ_ENG.pdf