KT / Galerie MeetFactory / Smích a zapomnění
Kurátorka: Olga StefanVernisáž: 8. 9. 2016, 19:30Výstava trvá: 8. 9 - 13. 11. 2016Umělci: Esther Shalev-Gerz, Dor Guez, Clemens Von Wedemeyer,
Agnieszka Polska, Sarah Sweeney, Nedko Solakov, Himali Singh Soin, Sophie Calle,
Kateřina Šedá, Hito Steyerl, Dorothy Iannone, Dread Scott, Adam Vačkář, Dan
AcostioaeiArchitekt
výstavy: Lukáš Machalický
Smích a zapomnění je skupinová
výstava zkoumající ohebnost paměti, bolest smíchu, vztah mezi veřejným a
soukromým životem a klamnost lidských vztahů, přičemž si jako východisko bere dílo
Milana Kundery Kniha smíchu a zapomnění,
kterou autor napsal v roce 1978 a vydal během svého exilu v Paříži.
Zúčastnění umělci oslovují témata smíchu, zapomínání, lásky, lítosti, andělů (symbolů totality) a
hranic, která se v Kunderově textu rozvíjejí hudební metodou refrénu
(opakování). Na výstavě jsou tato témata zpřítomněna prostřednictvím
rozšířených projektů videa a fotografie, kde se odráží vztah těchto
médií ke konstruování a přeměňování historie, k vyvolávání afektových
reakcí nebo ke skutečné dokumentaci minulých zkušeností.
Architektura Galerie
MeetFactory byla pojata tak, aby nás přirozeným způsobem vedla z jednoho
prostoru do druhého, kde jsou díla uspořádána ve volně tematických uskupeních a
kde díky jejich vzájemné blízkosti vznikají další významy spolu s tím, jak
plynule procházíme mezi porézními „mantinely“ vymezujícími prostor, které, spíš
než aby oddělovaly, nám připomínají omezení i možnosti, jež hranice
představují.
Jako je tomu
s kategoriemi v naší současné společnosti, stejně tak na výstavě jsou
hranice, které oddělují umělecká díla vycházející z těchto konkrétních
témat, neostré, je to spíš metafora hranic, které se mají překročit, a odpor
k totalitárnímu vnucování jediného významu, který má být vyjádřen. Tudíž
se tato díla, původně rozdělená podle šesti témat, jak bylo uvedeno, rovněž
překrývají a přecházejí jedno do druhého.
V první
místnosti řeší Nedko Solakov, Dor Guez a Esther Shalev-Gerz čas a dějiny, někdy
prostřednictvím osobních příběhů. V díle Replacement se Solakov zabývá změnou politického systému
v Bulharsku. Video, které připomíná historii mauzolea nejvyššího
komunistického předáka, jež bylo postaveno za šest dnů, dobu, po kterou trvalo
převezení těla tohoto muže z Moskvy, kde zemřel, do Sofie, rovněž zkoumá
zásluhy nového politického řádu. V roce 1999 dala demokratická vláda budovu
strhnout ve snaze o vymazání tohoto úseku historie země. Solakov pohybuje
kamerou v jediném záběru kolem dokola prázdného prostoru, což překrývá
historickými černobílými fotografiemi těchto míst, aby ukázal kontrast a možná
i upozornil na chybějící ideologickou náhradu.
Nostalgia Nedko Solakova se týká osobní
vzpomínky, kdy porovnává své staré hubené já z fotografie na poličce své dcery
se svým současným já, které je starší, korpulentnější a které zažilo zhroucení
komunistické ideologie a zavádění kapitalismu, z čehož měl autor jako
umělec prospěch. Jestliže nás někdy „druh zapomínání motivovaný potlačením“,
jak říká Freud, vede k nostalgii dokonce po těžkých časech, potom je to
většinou proto, že si uvědomujeme míjení času a touhu po ztraceném mládí.
Rovněž formou
osobního vypravování odhaluje Dor Guez málo známou kapitolu z koloniální
minulosti Izraele – o jeho represívním vztahu k palestinské křesťanské
menšině, menšině v menšině, jejíž osud v jakýchkoli oficiálních
historických podáních téměř zcela chybí. V díle 40 Days dokumentuje Guez, jak jeho palestinský dědeček líčí některé
události roku 1948, v Izraelské válce s okolními arabskými zeměmi,
které Izrael napadly, když po Rezoluci OSN o rozdělení Palestiny okupovaly
Izraelské obranné síly IDF město Lodd, které by bylo v Palestině, a až na
nepatrné výjimky vyhnaly jeho arabskou populaci, přičemž ti, kterým bylo
povoleno zůstat, museli opustit své domovy a najít si jiná bydliště. Poté město
zabrali židovští uprchlíci, kteří byli sami vyhnáni z arabských zemí. Dílo
tak poukazuje na cyklus násilí, vysídlování a neustále se měnících hranic.
V díle Inseparable Angels: An Imaginary House for Walter Benjamindokumentuje Esther Shalev-Gerz cestu
taxíkem z Výmaru do koncentračního tábora Buchenwald. Obě místa jsou pouze
10 km vzdálena, ale cesta není jen zeměpisná – je také duchovní, z centra
německého osvícenství (Goethova a Schillerova domova) do hlubin jeho mravní
zkázy. Tento extrémní morální posun v čase je zde zastoupen dílem Paula
Klee Anděl dějin (Angel Novus), jehož
reprodukci měl Walter Benjamin stále u sebe v době svého putování Evropou, kdy
si hledal nový domov poté, co v zemi, kde dosud žil, nastoupili nacisté
k moci. Průběh videa, stejně jako paměti samotné, je kostrbatý a
přerušovaný hlasem, který předčítá texty od Benjamina, Kafky a dalších, jejichž
fotografie se objevují spolu s videem.
Z této
místnosti můžeme proklouznout hranicemi do prostoru nalevo, nebo pokračovat
rovně. Velká místnost vlevo představuje díla, využívající obrazu k odkazům
na historické a osobní zapomínání, zatímco díla v místnosti přímo před
námi se týkají zapomínání v umění. V díle Lovely Andrea zkoumá Hito Steyerl epizodu v ženině minulosti,
kdy byla bondage performerkou během svých univerzitních studií v Japonsku.
V tomto videu hledá Andrea obrázek z oné doby a vyvstávají otázky:
Stalo se to vůbec? Je na fotografii, kterou nakonec nachází, skutečně ona? A
protože je bondage aktem získávání rozkoše ze submisivního postavení, kdo
má nakonec moc, ten, kdo se záměrně vzdává kontroly, nebo ten, jemuž je
dovoleno (za peníze, z lásky nebo pro potěšení) to přijmout? „Některé lidi
je třeba spoutat, aby se osvobodili.“
Archiv 100
obrázků Dreada Scotta z různých komunistických revolucí v dílech Let 100 Flowers Blossom / Let 100 Schools of
Thought Contend, je zde umístěn spolu s vázami čerstvých květin, čímž
vytváří jakýsi pomník, jako hrob, těm okamžikům, které by časem mohly být
nadobro vymazány z historie, a manažer výstavy, který musí květiny
vyměňovat, se stává svědkem.
Digitální
zapomínání je ilustrováno v díle Sarah Sweeney The Forgetting Machine aplikací, která s každou svou další
obnovou maže předchozí zobrazení. Tak jako vzpomínky samotné se obrázek na
aplikaci s každým dalším opakováním zhoršuje a mění, spíš než aby se
posiloval ten původní. Naše porozumění vlastní minulosti je rovněž tvárné a
proměňuje se, jak se mění náš vztah k minulosti v závislosti na naší
časové perspektivě a životních zkušenostech.
V prostoru
s díly Dorothy Iannone a Adama Vačkáře vystavuje také Agnieska Polska,
která se rovněž zabývá zapomínáním ve svém animovaném videu The Forgetting of Proper Names, nazvaném
podle Freudova eseje, který je čten jako mluvený komentář na pozadí. Jako
Freud analyzuje naši tendenci k zapomínání jmen a jejich nahrazování
jinými, jsou autorčiny fotografie slavných uměleckých děl přesazeny do jiného
kontextu a manipulovány tak, že už si nedokážeme vybavit, kdo je autorem těchto
jednotlivých děl, čímž se utváří změněná verze událostí.
Osobní příběh,
jak je přítomen v mnoha dalších dílech výstavy, je technikou konfrontace
s historickým zapomínáním a instalace Adama Vačkáře představuje archív
předmětů, které patřily jeho prarodičům z obou stran, včetně hudebních
kompozic jednoho z dědečků, které autor nalezl na ebay, dopisů, fotografií
atd. Prostřednictvím těchto předmětů se dozvídáme o turbulentní mikro-historii
válkou zničené Evropy. Adam se tu stává kurátorem životů svých prarodičů a
jejich migrace přes přesouvající se hranice.
Pomocí humoru,
který je další stránkou zapomínání, se dokážeme vypořádat s traumatem, ale
tentokrát tak, že se budeme distancovat a necháme bolestné události, aby
existovaly mimo nás, jako kdyby se staly někomu jinému. Humor je také
politickou zbraní – otřásá pečlivě konstruovaným obrazem mocných a odhaluje
skrytou pravdu. Hito Steyerl, Dorothy Iannone a Nedko Solakov přistupují
k historii a paměti s humorem. November Hito Steyerl vypráví příběh Andrey Wolf, autorčiny
kamarádky z dětství, která se stala revoluční bojovnicí Dělnické strany
Kurdistánu PKK a byla zabita Tureckými jednotkami operujícími v této zemi.
Její vyobrazení se po celém světě stalo symbolem revoluční levice a plakát
s ní jako mučednicí se dokonce objevil v jistém kině
v Japonsku, když tam Hito Steyerl točila svou Lovely Andrea, hrdinčino alter ego během jejího „bondage“ období.
Prostřednictvím filmu, který obě přítelkyně společně natočily v době
dospívání v juxtapozici s filmem z období po Andreině smrti, kdy
její obraz využili jak PKK, tak Turecká / Německá vláda, vypovídá November o tom, jak může být obraz
(fotografie i vykonstruovaná osobní identita) manipulován a opatřen symbolickým
významem ve službě protichůdným zájmům.
S nespoutanou
ironií líčí Iannone ve své The Story of
Bern, autorské knize textu a kreseb, epizodu, kdy byla v Kunsthalle Bern,
v době legendárního kurátora Haralda Szeemanna, zavřena důležitá výstava
policií kvůli obvinění z pornografického obsahu děl. Příběh nicméně
odhaluje mnohem více o sexismu a mocenských vztazích, solidaritě a jejím
nedostatku, stejně jako o konfliktních osobních zájmech v uměleckém světě,
o tématech, kterých by se většina raději nedotýkala, a tak pokračovala
v politice zapomínání v umění i v životě.
Hranice, ta
fyzická i metaforická, je předmětem díla s ruským názvem Otjezd od Clemense Von
Wedemeyera. Masová migrace z Ruska do Německa na počátku 90. let 20.
století a často nejasné rozlišování mezi realitou a fikcí tvoří součást von
Wedemeyerova zkoumání hranic, které jsou překračovány, což je dnes téma
zaznívající s novou naléhavostí a je rovněž podtextem děl většiny
ostatních umělců, stejně jako boj o moc a kontrolu.
Historické
zapomínání je ještě jednou zkoumáno prostřednictvím osobního příběhu. Tentokrát
se Dan Acostioaei, pocházející z Iasi, města, jehož populace byla před válkou z 50
% židovská, zabývá představami o Židech v současném Rumunsku, kdy se tento
diskurs odvíjí v těžkém rámci legionářských sympatizantů, antisemitismu
nebo extrémní nevědomosti.
Exquisite Pain od Sophie Calle, Follies od Himali Singh Soin a Normální
život Kateřiny Šedé se věnují lásce a zapomínání, což se často pojí
s lítostí a ponížením. Exquisite
Pain je autorská kniha vyprávějící příběh rozpadu autorčina milostného
vztahu v Indii, kde se milenci měli setkat. On se nikdy neukázal a neměl
odvahu vysvětlit, proč. Sophiina muka z této ztráty lásky a z velké
zrady jsou vyjádřena ve dvou částech knihy: první se odehrává před rozchodem,
druhá po něm. Na každé stránce této druhé části umístila Calle fotografii svého
hotelového pokoje, kde pochopila, že její láska byla iluzí, a vedle klade
textové popisy od svých přátel a kolegů, líčící nejbolestnějších zážitky v
jejich v životě. Opakování fotografie spolu s příběhy o neštěstí
druhých se stává pro Calle ozdravným mechanismem, a tak je schopna se posunout
dál. Dílo Follies od Himali Singh
Soin, pojmenované podle architektonických prvků oblíbených v 18. století,
které neslouží žádnému účelu, nýbrž jsou čistě dekorativní, je sérií dvaceti
milostných dopisů, adresovaných ozdobným prvkům ve dvaceti pařížských městských
obvodech. Dopisy jsou umístěny k těmto prvkům ve francouzském překladu pořízeném
Googlem a ponechány pro kolemjdoucí, aby je nacházeli na ulicích a veřejných
prostranstvích. Na výstavě získává projekt další význam v kontextu
Kunderova románu, který začíná povídkou Milostné dopisy. Jak vyjádřit cit slovy?
Neztratí se vždycky něco, když se city vysloví? Ale láska je riziko,
dobrodružství, neplánované setkání, jak nám říká Alain Badiou, a přece časem
může také pominout a zanechat po sobě jen slova a své stopy.
Normální život je autobiografická kniha a série
kreseb vytvořených babičkou Kateřiny Šedé pro Katčinu malou dcerku Julii.
Babička vypráví o válce, o životě za komunismu, a proč dává přednost komunismu
před současnou kapitalistickou realitou. Kateřina vídala svou babičku jen
jednou v roce, o Vánocích, a lítost, kterou cítila nad tímto nedostatkem
kontaktu, ji vedla k tomu, aby babičku požádala o účast na tomto projektu,
který je jistým druhem láskyplného dopisu malé Julii – ta nikdy nemůže poznat
tuto minulost jinak než skrze subjektivní vyprávění své prababičky.
Když volně procházíme výstavními prostory a zakoušíme
díla jednotlivě i ve vzájemných vztazích, můžeme uchopit celou škálu prvků
utvářejících lidský úděl, přičemž jsou odhalovány mnohé mechanismy, které
používáme, abychom si zkonstruovali vlastní skutečnost. Jsme konstruktéry pravd
používaných jako nástroje kontroly a moci. Většina vystavujících umělců nahlíží
do vlastních životů, aby tyto pravdy zkoumali a rozvraceli oficiální verze
příběhů. Vedle toho přistupují také k dalším tématům existenciálního
významu. Někteří pojednávají témata lásky a smíchu jako nástroj odporu tváří
v tvář útlaku („Láska je neustálý
výslech“), zatímco jiní je připojují k aktu zapomínání: Dokonce i
vzpomínky na ty, které jsme milovali nejvíce, začínají časem blednout a smích
pomáhá vypořádat se s traumatem – je to zbraň i lék. “…v tomto extatickém smíchu ztrácí veškerou paměť, veškerou touhu, volá
do bezprostřední přítomnosti světa a nic víc vědět nepotřebuje.“
Politické a historické zapomínání je konfrontováno
s odhalováním či jasným pojmenováním minulých událostí, které jsou pro
naši současnou představu o národě či o sobě samých nepohodlné. Jedna představa
je zpochybňována jinou, reálnější.
Boj o moc, který je hnací silou většiny lidského jednání,
se rozehrává na interpersonální, politické a globální úrovni. Je vláknem, které
propojuje celou výstavu. Vidíme, jak se manifestuje v milostných vztazích,
když se snažíme pomstít naše pokoření („Když
zmizí iluze absolutní totožnosti, stává se láska trvalým zdrojem velké trýzně,
které říkáme lítost.“), nebo v totalitních režimech, které rovněž
využívají ponižování jako nástroj kontroly, spolu s historickým
zapomínáním a zakazováním svobodného myšlení. Ale tento boj o moc existuje také
v našem odmítání přizpůsobit se či akceptovat dané pravdy, čímž si
získáváme zpět moc od Moci, je přítomna v našem „NE“.
Na výstavě, která následuje, se snažíme odhalovat, jak je
„boj člověka proti moci bojem paměti
proti zapomínání“.
(citáty z díla Milana Kundery)
Výstava
v Galerii MeetFactory je adapatací expozice, která byla poprvé představena
během Bucharest Art Week v říjnu 2015.
Otevřeno
denně od 13 do 20 hodin a dle večerního programu. Vstupné dobrovolné.
---
Kontakty a
více informací:
Šárka Maroušková → PR Manager
+420
723 706 249
sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2016 podporována
grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
KT - Smích a zapomnění.pdf