MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS:
50.053653
14.408441
Opening hours:
13:00 do 20:00 + based on evening program
TZ / Galerie MeetFactory / Ztvárnění klidu: výstava v devíti částech
Kurátorka: Sara ReismanVernisáž: 11. 6. 2016, 19:30Výstava trvá: 11. 6 - 28. 8. 2016Umělci: Rehan Ansari, Nicolas Dumit Estevez, Brendan Fernandes, Yoko
Inoue, Claudia Joskowicz, Kirsten Justesen, Clifford Owens, Jan Pfeiffer, Emily
Roysdon a Roman Štětina
Ztvárnění klidu je výstava, kterásvádí dohromady umělce
zabývající se klidem a akty zpomalení v kontextech performativního umění,
pohyblivého obrazu a divadla. Umělci prezentovaní na této výstavě
používají gesta a časově založenou praxi, která zpochybňuje a převrací naše
očekávání kontinuity performativních kompozic a pohybových i myšlenkových
linií. Vystavená díla se společně dotazují, co mohou pro umělce i diváka znamenat
nečekaná přerušení, jako je meditace, odpor, kontemplace, odpočinek a obrácení
směru pohybu a času.
Umělci se ve Ztvárnění klidu vymezují v celé délce spektra dočasných
přerušení a vnímání vlastní přítomnosti a přehodnocují své místo
v prostoru a čase. Projekt Nicoláse Dumita Estéveze For Art’s Sake (2005-2007)
byl inscenován jako série putování čtvrtěmi New Yorku, s cílem obrátit
tradiční vztah mezi uměním a náboženstvím, s přihlédnutím k trvalým
kvalitám umění performance. Přesnějším způsobem, v podobě mapování dynamiky
performativního myšlení a akce, Ecstatic Resistance (2009-2010) Emily
Roysdon analyzuje a převádí do diagramů vzájemné působení mezi intencionalitou
a improvizací a hranici mezi tím, co v procesu inscenování performance lze
a nelze vyslovit.
Brendan Fernandes, Kirsten Justesen a Roman Štětina mění
účel vizuálního jazyka baletu a meditace, zpomalují pohyb, a to vlastní i
ostatních účinkujících, na něco, co vypadá jako téměř zastavení za
účelem lokalizace míst aktivace v performativních pózách a gestech.
Fernandesovo The Working Move (2012) spojuje výkonné umění
s vizuálním pomocí jevištních scén tanečníků v interakci
s podstavci, které běžně slouží k vystavování soch v galeriích,
a táže se po hodnotě lidské fyzické práce při vytváření umění. Pedestal
Piece (2000-2002) od Kirsten Justesen je zkouškou vůle mezi ženou a
prostředím. Demonstruje plynutí času ve vztahu ke globálnímu oteplování, kdy je
vlastní tělo umělkyně postaveno proti ledovému pozadí. Štětinova Test Room (2015)
zachycuje na videu osamělou performanci kameramana, kdy vypjatá choreografie
vytváří aluzi původního účelu stativu kamery na vojenský stojan na zbraně.
Dvoukanálové video Claudie Joskowicz Sympathy for the
Devil (2011) je meditací nad opakovanou situací v Latinské Americe po
II. světové válce, kdy tento region nabízel azyl jak pronásledovaným Židům, tak
německým nacistům, čili evropským antagonistickým skupinám, které
v Latinské Americe spolužily v relativním klidu.
Owensovo ztvárnění performační partitury poskytnuté
ostatními umělci (jako součást autorova projektu Anthology, 2011)
prolamuje čtvrtou stěnu mezi publikem a účinkujícími a evokuje napětí a
mocenské vztahy ve vyjednávání mezi choreografem, účinkujícími, účastníkem a
publikem. Ztvárnění klidu uvádí Owensovo video, ve kterém sleduje pokyny
v performační partituře umělkyně Maren Hassinger. Jednotliví diváci se
pohybují a polohují Owense, který zůstává v čemsi, co Hassinger nazvala „a
reprieve of action“ (odklad akce).
Projekty Rehana Ansariho a Yoko Inoue – od Ansariho je to
kompletní hra a od Inoue veřejné tzv. „durational performance“ (dlouhotrvající
performance) – jsou formovány následky 11. září. Transmigration of the SOLD (2001-2016)
od Yoko Inoue zkoumá spojení mezi imigrací, globální politikou a pracovními
podmínkami. V malém měřítku a po delší období pracovala Inoue na zpětném
chodu výrobních cyklů uměleckých řemesel, s použitím výrobků, které se
typicky prodávají na většině provizorních tržišť. Ansariho hra Nezatížený vypráví příběh kanadského novináře,
který informuje o válce v pákistánském Karáčí, kde žije u své
obstarožní tety a strýce, kteří uchovávají tajemství ještě z doby
rozdělení Indie. Ansariho hra byla přeložena do češtiny a bude uvedena během
prvního týdne výstavy. Scénu vytvořil český umělec Jan Pfeiffer.
Vystavující umělci vesměs pracují s úspornými
prostředky, aby tak testovali hranice performance – pro účinkujícího, diváka i
účastníka – a provokují nás k otázce, jak se naše vlastní postavení, ať
v klidu nebo v pohybu, napojuje na širší sociopolitické zájmy.
Otevřeno
denně od 13 do 20 hodin a dle večerního programu. Vstupné dobrovolné.
---
Kontakty a více informací:
Jaro Varga → kurátor
+420 775 655 295
jaro.varga@meetfactory.cz
Šárka
Maroušková → PR Manager
+420
723 706 249
sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2016 podporována
grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
TZ - Ztvárnění klidu.pdf