Kurátoři: Jaro Varga
& Zuzana JakalováVernisáž: 24. 11. 2016,
19:00V
ýstava trvá: 24. 11.
2016 - 8. 1. 2017Umělci: Manon de Boer,
Kara Rooney, Ben Landau, Cristina David, Martin Vongrej, Marie Lukáčová &
Jakub Roček, Viktor Frešo, Rona Stern, Khalifa Ababacar Dieng, András Cséfalvay,
Caroline Kryzecki, Jaro Kyša, spolupráce: Jonathan RavaszTextoví přispěvatelé:
Sarah Jones, Yonatan Raz-Portugali, Roswitha Schuller, Jaro Varga, Christina
Gigliotti, Zuzana Jakalová
ZAŘÍZENÍ. VŠICHNI
lidé od přirozenosti touží po vědění. Známkou toho je záliba ve smyslových jevech, v nichž si libují pro ně samy, aniž
hledí k jejich potřebě. Zvláště to platí o vjemech zrakových. Neboť zraku
dáváme přednost takřka přede všemi ostatními smysly – nejen pro jeho praktický
účel, nýbrž i bez ohledu na něj. A to proto, že tento smysl přispívá
k našemu poznání více než smysly ostatní a že nám zjevuje většinu
druhových rozdílů. Aristotelés,
Metafyzika, Kniha I (1)
Lidský zrak může být běžně nazýván první
z tradičních smyslů, jak je známe; zrak – sluch – chuť – čich – hmat; a
nejen Aristotelés, ale Wikipedie jej rovněž řadí na první místo. Kvalita zraku
spočívá ve schopnosti zobrazovat všechny ostatní smysly, což je jasně vyjádřeno
v alegorických vyobrazeních napříč západními dějinami umění. K tomu,
abychom smysl učinili plodným vzhledem k získávání náhledu prostřednictvím
jeho použití, musíme vytvořit nástroje, jimiž můžeme rozšířit lidské tělo a
jeho vnímání světa. Zrakové vnímání – objektiv – jako jeden z příkladů
je klíčovým výtvorem lidské kultury. Způsoby vizuální orientace ve světě však
jsou mnohem starší – archaické v zásadě následující rytmus světla a
stínu, slunce, měsíce a hvězd. Návrh optického výtvoru je neoddělitelnou
součástí strojírenství – začátkem novověku. Optické zařízení slouží taktéž jako
vyjádření světonázoru (Weltbild), fyzický fakt, který je protiúderem vůči
náboženské nadvládě, velmi podobné kopernikánské revoluci, paradigmatickému
posunu, který známý svět popisoval jakožto část rotujícího, heliocentrického
modelu se sluncem v jeho středu. Svět známý do té doby, až do 15. století,
se zcela vychýlil ze své osy.
Optická zařízení jsou navržena primárně
k pozorování, a vyjadřují vnějšek, kosmos; možná, že ve smyslu mikro –
kosmu (zvětšovací sklo, lupa, mikroskop) či většího kosmu – nebeského (teleskop
– dalekohled) a dokonce kosmos v lidském měřítku, který je přesně nastaven
coby krajina a prostředí a poměřován několika optickými přístroji vůči
současným zařízením (2). Všechna tato zařízení stylizovala naše způsoby
formování náhledu – obdélníkový formát malířova stojanu stejně jako LCD
obrazovky. Za normálních okolností je vnější svět vymezen obdélníkovým,
horizontálně natočeným rámem.
V prvním desetiletí jednadvacátého století
aplikační software uživatelům takovýchto přístrojů a zobrazováním z nich
vycházejících, umožnil pracovat s další rotací.
PIVOT. …,,Přímo
tam, držící internet ve svých rukách.“ Steve Jobs představuje originální iPad – Speciální předváděcí akce Applu, 2010
iPad od Applu, uvedený na trh v roce 2010,
ztělesňoval tzv. „funkci pivot“ či natáčení strany v zařízení uzpůsobeného
zákazníkovi. Steve Jobs použil mytologii Gutenbergovy tiskařské revoluce pro
tvrzení, že iPad „drží internet ve vašich rukách“ (což se rovná světovým
vědomostem, Weltwissen, encyklopedickým vědomostem). Tablety jako iPad nebo
dokonce all-in-one počítače (3) (jako nedávno představené Microsoft Surface
Studio) umožňuje tzv. na uživatele zaměřenému displeji otáčet se podle celého
zařízení, převracet se z režimu na šířku do svislého modu. Programová
struktura v pozadí upravuje rastrované tabulky svisle nebo vodorovně aby
se přizpůsobily místu otáčení, bodu Pivot. Bod Pivot je centrálním bodem jakéhokoliv
otočného systému, zatímco osa je stabilní. Pivot Software, abychom vybrali
jednoho poskytovatele, umožňuje displeji otáčet se z režimu na šířku do
svislého modu, a to na základě využití tzv. osové tabulky, nástroje pro
sumarizaci zpracování dat. Tabulka Pivot činí data vizuálně dynamickými, aniž
by původní data byla změněna. Pro rozvržení CRT monitoru nebo běžnějšího LCD
monitoru, rozruch kolem této funkce pivot představuje nově získaný přístup ke
svislému modu, který byl, ve svém vývoji, pro počítačové obrazovky neobvyklým
(ačkoliv rovněž existují příklady svislých displejů v polovině osmdesátých
letech dvacátého století).
Vertikální
svět obchodu. Naše oči byly vycvičené k daleko efektivnějšímu svislému
prohlížení věcí než prohlížení vodorovnému. Většina toho, co je dnes
uveřejňováno, bez ohledu na médium, je uveřejňováno ve svislém módu. Ať už to
jsou vaše ranní noviny, váš oblíbený časopis, tištěná denní hlášení, e-maily či
dokonce denní přehled zpráv ve vašem prohlížeči – všechny jsou ve svislém modu.
Důvod? Pro čtení to je efektivnější, srozumitelnější a lépe zapamatovatelné.
Dovedete si představit The Wall Street Journal v orientaci na šířku? Víc
není třeba dodávat. Pivot® Display Software Business Case for
Usability of Portrait Orientation Srpen 2002
EPOCHA. Řecky epokhē
,,určité období, z epkhein zastavit, zaujmout polohu, z epi po, blízko + ekhein setrvat, být v určitém
stavu“ Oxford English DictionaryVýše zmíněné prvky struktury obrázku vztahující
se k výstupu, které zařízení nebo přístroje svým uživatelům poskytují,
budou nyní následovat s krátkou vložkou o představě posunování, nikoliv
v podobě obrázku, ale v podobě času. Orientace v čase je pro
historika vysvětlena určitými ukazateli, jelikož pojem epocha znamená zastavení
nebo bod zlomu. Před novověkem, bylo chápání času periodické, opakující se
v rozličných, kulturních nebo ekologicky podmíněných cyklech. Myšlenka
vpřed postupujícího času – posunující se od pojetí času jako kruhu k času
coby vektoru či časové ose – postupovala společně se strukturálními zvyklostmi
v ostatních oblastech kultury. Věk osvícenství představil základní otázky
zaměření lidského jedince jako je směřování času a orientace v prostoru
spojené s vývojem dílčích věd a (jejich) technického uplatnění směrem
k propracovanější automatizaci. Období baroka stále zná více holistický
světonázor (Weltbild), nepoháněný protikladnými koncepcemi dualismu nebo
pozitivismu. Transcendentní filozofie baroka má svůj původ v modelu monády
Gottfrieda Wilhelma Leibnize, což byl výkladový myšlenkový systém popisující
tak zvanou monádu jakožto základní prvek reality, nedělitelný, nepomíjející,
stvořitelný nebo zničitelný pouze Bohem (Monádologie,
1712 – 1714). Podle tohoto myšlení byl celý svět zkonstruován na základě nahromaděných
monád. Moderní pohled je oproti tomu konkrétní, poznaný a navržený lidskou
inteligencí, rozšířenou v rozličných systémech kategorizace a poháněné
neustávajícím vývojem. Viditelný svět je roztříděný do kategorií podle druhů,
zobrazování světa se rovná nalézání jeho měřítek.
MONÁDOLOGIE. Monády „nemají žádná okna, jimiž by do nich mohlo něco vstupovat nebo z nich vystupovat“(Leibniz, Monádologie, §7,
1714) (4), je to uzavřená souprava modelu pro vytvoření světa. Monády se zdají
být spíše abstraktním modelem samotné myšlenky demiurga sahající zpětně do
evropské starověku. Toto byl náboženský teologický a filozofický přístup
k tvořícímu bohu, působícímu jako řemeslník (5), který vytváří náš okolní
vesmír na základě pevně daného plánu a základního materiálu. Pakliže tuto
myšlenku převedeme do současného pojetí, můžeme zakoušet využití našich
digitálních jednotek, jako je například pixel, coby onen základní materiál, který
vytváří přinejmenším náhled na svět podle programatické struktury v jeho
pozadí. Současné přístroje jako jsou tablety, chytré telefony či televizní
obrazovky jsou uzavřenými technickými artefakty, zobrazujícími svět
prostřednictvím LCD technologie. Displej z tekutých krystalů (6) „využívá
vlastností tekutých krystalů modulujících vlastnosti světla. Tekuté krystaly
nevyzařují světlo přímo. [1] LCD displeje jsou využitelné k zobrazování
libovolných obrazů (jako u univerzálních počítačových displejů) nebo pevně
stanovených obrazů s nízkým informačním obsahem, který může být zobrazen
nebo schován, jako jsou přednastavená slova, číslice a sedmisegmentové displeje
jako u digitálních hodin. Využívají stejné základní technologie až na to, že
libovolné obrazy jsou složeny z rozsáhlého počtu malých pixelů, zatímco
jiné displeje mají větší základní prvky.“ (Wikipedie, 2016) (7). Leibniz
vysvětluje, „každý kus hmoty může být
chápán jako zahrada plná rostlin nebo rybník plný ryb. Ale každý výhonek
rostliny, každý úd živočicha, každá kapka jeho šťáv je opět taková zahrada nebo
takový rybník.“ (1714, §67) (8).
FORMA. Když hovoříme o epoše jakožto bodu zlomu,
to, co následovalo po baroku (postbaroko), zahrnující
období osvícenství, vedoucí k éře devatenáctého století a dále
k západnímu modernismu, s beztvarým a převracejícím se přestalo. Ovládání
životního prostředí člověkem se dokonce s postupující industrializací a
sekulárním rozmachem průmyslů, zboží a pracovními postupy ještě víc posílilo.
Evropské formy a struktury byly vyváženy, kolonizace vedla k exotickým
obrazům částí „neznámého“ světa, zatímco žánrové tradice byly naopak ve stejné
době reprodukovány v odlišných částech světa. Výtvarní umělci Spojených
států amerických malovali především portréty a krajiny ve stylu založeném na
anglickém malířství. V Japonsku osmnáctého a devatenáctého století,
(Období Edo, Edo džidai) byly rovněž
populární žánrové obrazy ukiyo-e předvádějící každodenní scény odpočinku a
práce.
ORIENTACE. Úprava formátu obrazu dává divákovi či
uživateli orientaci. Jsou zapojovány odlišné formáty, označkované a
specifikované pro využití v odlišných médiích jakožto obecně užívané
tiskařské technologie (jako jsou formáty DIN) (9), kancelářské potřeby
(US-Letter) (10), obrazové soubory (poměr stran a rozlišení), pohybující se
obraz jako jsou filmy (35mm, 6mm), digitální film (4K rozlišení, vysoké rozlišení),
formáty promítání (Super-Panavision, 16:9, 4:3), animované gify a tak dále.
Dalším aspektem je kódování obrázku, když se objeví coby digitální data, která
mohou být přemístěna nebo přenesena virtuálně. Tato média nepředstavují
společné vědění ani společné vlastnictví, jsou již hotovým věděním vyrobeným
hardwarovými a softwarovými společnostmi, poskytovateli digitálních služeb,
nebo obsahu (platformy). Formátování činí obsah přenositelným a dostupným
napříč sítěmi a aplikacemi, ale zároveň jej v tomto ohledu může vyloučit.
Jak relativně stálé médium architektury ukazuje mocenské vztahy nebo konvence
dané epochy, formáty nových médií vyjadřují moc a dominanci dobovými
prostředky.
V našem vnímání digitálně vytvořeného
obrazu, podobně jako u historických zvyklostí vyobrazení, mám tendence
klasifikovat zrcadlový režim jako „normální“ nebo běžný. Takto je orientace
stránky popsána v prostoru Wikipedie: „Orientace
stránky je způsob, jakým je obdélníková stránky natočená pro normální sledování.
Dvěma nejběžnějšími typy natočení stránky jsou vertikální orientace stránky a
orientace na šířku. Charakteristická definice pochází ze skutečnosti, že
detailní portrét lidské tváře a horní části těla lépe vyhovuje plátnu nebo
fotce kde výška zobrazované oblasti je věší než její šířka, a je běžnější pro
stránky knih.Orientace
na šířku původně označovala umělecké venkovní scenérie, u kterých je potřeba
daleký rozhled, horní část obrazu by ale představoval převážně nebe, a tudíž
byla vypuštěna. Orientace stránky je rovněž používána k popisu rozměrů
zobrazovací jednotky.“ (Wikipedie, 2016)
Představa „normálního“ zobrazení se vztahuje
k historickým modelům normativního zobrazování, které jsou odvozeny od
přístrojů a médií používaných k zobrazování náhledů světa, jako temná
komora, rámující malíři krajinu, aby ji za pomoci přístroje mohl reprodukovat.
Odlišná média, jako je malba, tak vedou k odlišným normám, nikoliv jenom
skrze použité přístroje, ale také kvůli společenským konvencím dané doby,
vyjádřenými ve způsobech jejich výroby.
ŽÁNR. Exemplárním žánrovým obrázkem je obraz
poměřovaný lidskou postavou. Může zobrazovat krajinu
nebo portrét, v obou způsobech vyjádření ukáže prostředí lidské postavy
uzpůsobené vyhovující velikosti. Vystavované postavy, ať už jednotlivě nebo
hromadně nemohou být v žánrových malbách jasně rozpoznány, odlišeny od
portrétové tvorby. Tyto skupinové portréty osob zasazené do svého obvyklého
prostředí (11) nebo, abychom použili zastaralého pojmu Sittenbild („žánrový
obraz“, žánrová scéna nebo malý žánr), zachycují každodenní scenérii, skupiny
obyčejných lidí, navzájem komunikující lidi, řemeslníky, pracovní skupiny;
vyobrazení návyků a zvyků lidí daného období v jejich scénickém prostředí.
Tím pádem je přechod od krajiny k portrétu/portrétní malbě plynulý.
Člověku přizpůsobená krajina je zaplněna lidskými bytostmi a lidskou činností.
V jistém bodě krajina z tohoto
přizpůsobení člověku vystupuje, a to když se zvětšuje, stává se impozantní,
velkolepou a vůči lidské postavě dominantní. Když se obraz přírody smršťuje,
vystavující svou mikro-kosmologii, máme sklony vnímat ji jakožto vědeckou
ilustraci nahrazující obraz výtvarného umění. Anglický umělecký kritik
devatenáctého století a sociální myslitel John Ruskin vyjádřil svou představu o
zobrazování krajiny a lidské postavy v ní, velmi jasným a konzervativním
ustáleným způsobem:
Příroda
odložila stranou své vznešené prvky, abychom je pociťovali a přemýšleli nad
nimi; poukázala na své plodné prvky, abychom je užili ke spaní a jezení; a,
když uvnitř oné vznešenosti spíme a jíme, jsme hrubí; když uvnitř obdělávání
veršujeme, jsme absurdní. Existuje čas a místo pro každý stav existence a
neměli bychom házet na hromadu to, co příroda oddělila. John Ruskin – The Poetry of Architecture; or The Architecture of the
Nations of Europe considered in its Association with Natural Scenery and
National Character, Paragraph 248, 1837-38
Vyobrazování krajiny dle současníků devatenáctého
století jakým byl Ruskin, znamená znázornit sociální konvence a způsoby uvnitř
dané scenérie.
STYL. Žánrové motivy jsou rovněž populární
v podobě užitého umění a dekorativního umění
počínající rokokovým slohem osmnáctého století pokračující až do století
devatenáctého. Zde postavy a skupiny postav slouží coby dekorace na porcelánu
(Limoges), textilií a tapet. Není náhodou, že artefakty používané během
stolování zároveň prostřednictvím své grafické úpravy odrážely kulturní zvyky.
S nástupem buržoazie přišel rozvoj odlišných návyků a gest,
v rozhovoru, při vzájemné komunikaci a znázornění společenského života – u
takříkajíc způsobů chování (12). Šlo o vývoj konvencí nejen pro společnost
vztahující se k tehdejšímu prostředí, tvarující a upravující formu
uspořádání okolního prostředí; ale především šlo o nastavení oněch pravidel
hry, která se nyní ohromně změnila tak, že se předcházející společenské normy
předešlé vedoucí (společenské) třídy stala překonanými. Stejným způsobem, jakým
se odpoutala od starého režimu nová společenská třída na venkově naaranžovala
své zahrady jakožto vyjádření emocí, ale také jako intelektuální uvědomělosti,
a městské salony se tomuto stylu
přizpůsobily. Je to představa spočívající v uplatnění funkce
pivot, v níž se krajina stává portrétem. Je to způsob vyjádření formátu
samotného coby vyjádření sociologické obraznosti. Orientace obrázku působí jako
styl, a tím pádem použitá média, ať už jejich vzezření je fyzické, virtuální
nebo digitální, tyto styly zobrazují. Očekávaná (Die Erwartete, 1860) je
olejomalba od Ferdinanda Georga Waldmüllera, jednoho z nejpřesvědčivějších
umělců rakouského Biedermeierzeit
(období biedermeier) (13). Na svisle uspořádaném platen zastoupená krajina
pouze vymezuje vyobrazenou scénu a udávají jí směr, prototypickou, lidskému
měřítku přizpůsobenou krajinu. Krajina, typicky zidealizovaná v dobovém
stylu, převážně v pastelových barvách, více zemědělská ve svém rozvržení a
barvitě nastrojená, je převrácená do svislé polohy. Ukazuje dvojici postav –
mladého muže držícího prvosenku a pozorujícího dívku vystupující po cestě,
zatímco mu nevěnuje pozornost. Přběh lze
najít v projevu mladé ženy, která drží malou modlitební knížku a růženec,
a zdá se být zcela ponořená do své cesty. V rámci současného výkladu nám tento
výjev připomíná projev držení smartphonu, opět ustupujíce z fyzické
reality okolo nás. Toto je přesně onen navrhovaný výklad používaný
v jednom internetovém memu (viz Obraz 1 a Obraz 2), který se
v Rakousku, Waldmüllerově vlasti, stal virálním. Ikonografická gesta, která
jsou vyjádřením ducha doby, se v tomto ohledu zdají být pro příslušná
obecenstva opakovaně přitažlivá.
SDÍLENÍ. „Nad
všemi svobodami mi dej svobodu znát, vyslovit a přít se na základě svědomí.“ John
Milton, Areopagitica, 1644.Počínaje Aristotelovým popisem základní lidské
touhy po vědění coby lidské činnosti, za použití lidských smyslů, by tato esej
měla skončit se současnou představou o vyjadřování a sdílení poznání od jednoho
k druhému. Zatímco Aristotelés dal našemu pohledu na svět základní
ontologické rozvržení, v rámci současného pojetí světa jsme byli svědky
několika předělů a posunů ve způsobech, jakým je zachycován. Jednou
z epochálních myšlenek je rozhodně představa liberální společnosti,
svoboda vyjadřování a sdílení tak, jak je vykreslena na tržišti myšlenek,
metafoře založené v Areopagitice Johna Miltona. Sdílení myšlenek, obsahu a
vědění coby jádra liberálního myšlení vede až k ekonomickému modelu
volných trhů a osvobozených komunikačních platforem; to je rovněž tím, co
zformátovaný standardní obrázek činí přístupným širokému publiku nesvázanému
náboženstvím nebo národem, ale opět zaměřeným na jisté konvence vzájemné
komunikace. Styl a způsob jeho vyjádření – jeho konvence – je základním
komunikačním systémem, médiem, které svému uživateli pomáhá řídit se a
zorientovat v jeho prostředí a mimo něj. Způsoby a s nimi související
gesta a řeč jsou médiem k vyjádření společenského – postavení, plánu a
cítění. Je to tržiště myšlenek. Osobní duchovnosti poskytuje filtr
pochopitelnosti, k vyjádření vnějšku podobně jako smajlík vyjadřující
daleko komplexnější stav mysli coby výraz svého obličeje. Ve své svobodě si
toto společenské médium žádá o zpětnou vazbu, chce být lajkováno a sdíleno.
V tomto ohledu je beztvaré, senzační, nekonečné zformátované, zaměřené na uživatele a rozšířené po
světě ve vašich rukách.
DĚKUJI Christině Gigliotti za korektury.
--------
Otevřeno denně od 13:00 – 20:00 podle večerního
program. Vstup dobrovolný.
Kontakt a vice informací: Šárka Maroušková → PR Manager
+420 723 706 249
sarka.marouskova@meetfactory.cz
MeetFactory je v roce 2017 podporována grantem hl. m. Prahy ve
výši 10.000.000 Kč.
Poznámky:
(1) Upraveno s přihlédnutím k překladu Antonína Kříže dle Aristotelés,
Metafyzika, přel. Antonín Kříž (Praha, Petr Rezek: 2003), s. 33, pozn. překl.
(2) V orig. gadgets, pozn. překl.
(3) V orig. Computer Screens, v češtině zaužívaný překlad je all-in-one
PC, kdy monitor zpravidla větších rozměrů lze použít také jako tablet, pozn.
překl.
(4) Leibniz, Monádologie a jiné práce, s. 157.
(5) V orig. craftsmen, tj. plurál, což však nedává smysl, pozn. překl.
(6) V orig. The Liquid Crystal Display, pozn. překl.
(7) Překlad anglické verze hesla „Liquid-crystal display“, heslo česká
verze „Displej z tekutých krystalů“ je obsahově podstatně stručnější, pozn.
překl.
(8) Leibniz, Monádologie a jiné práce, s. 168.
(9) DIN, Deutsche Industrie-Normen, Německá státní norma, pozn. překl.
(10) Formát papíru využívaný v USA a Kanadě, velmi zhruba odpovídající
standardu A4, pozn. překl.
(11) V orig. conversation pieces je z hlediska obsahu i kontextu dvojznačný.
Označuje nejen v překladu použitý obrat, ale také námět k hovoru, což je přesně
to, čím zmíněné obrazy byly a jakou funkci umístěné v přijímacích salonech
plnily, pozn. překl.
(12) V orig. fr. tableau de moeurs, čili přehled nebo seznam chování,
mravů, pozn. překl.
(13) Popř. období biedermeierovského slohu označujícího zhruba období
mezi Vídeňským kongresem (1815) a občanskou demokratickou revolucí (1848),
pozn. překl.