MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
10. 12. -
7. 2. 2016
19:30
Kurátor: Jaro Varga
Vernisáž: 10. 12. 2015, 19:30
Umělci: Olaf Breuning (CH), Zuzanna Janin (PL), Pawel Kruk
(USA), Annika Larsson (SWE), Jean-Ulrick Désert (Haiti), Shaun Leonardo
(USA), Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová (SK), Assa Kauppi (SWE)
Během
natáčení filmu Maratónec (1976)
objasňuje Dustin Hoffman ve známém rozhovoru s Laurencem Olivierem hranici mezi
herectvím a životem, mezi realitou a simulací. Vysvětluje, že kvůli
realistickému ztvárnění postavy Thomase Levyho nespal několik dní. Tak se dokázal lépe vžít do role člověka na
konci svých psychických a fyzických sil. Olivier se ho ptá: „Proč to radši
nezkusíš zahrát?“
Sportovní
hry jsou často přirovnávané k divadlu a sportovci k hercům na jevišti. Sport,
podobně jako divadlo, je zmenšeným představením různých sociálních vzorců.
Odehrává se v rovině umělé simulace sociálních schémat, kde prostřednictvím
přísně stanovených pravidel nemají vítězství a prohry za následek skutečné
křivdy, jako je tomu v skutečném životě, ale fungují spíš v symbolické rovině.
Roland
Barthes dává do souvislosti antické divadlo a wrestling prostřednictvím emfáze
(citového vzrušení), která je konstituující složkou obou událostí. Mluví o
wrestlingu nikoli jako o sportu, ale jako o představení: „Přihlížet znázornění bolesti ve wrestlingu není o nic pokleslejší
než sledovat utrpení Arnolfa či Andromachy“. Na vrcholu tohoto představení
jsou emoce. Po neúspěšném výkonu předvádějí atleti před publikem emoce spojené
se sebedestrukcí, agresí, bolestí. Například zápasník přehání a do krajnosti
sytí zraky diváků nesnesitelným pohledem na porážku. Gesto poraženého zápasníka
nejenže porážku nezakrývá, ale naopak zdůrazňuje a dodržuje ji jako hudební
pauzu. V zápase se aktéři nestydí za bolest, dokáží plakat a svou bolest si
vychutnávají.
Nakolik
je reálné to, co sledujeme při sportovních zápasech? Dá se to vůbec
"zahrát"? Do jaké míry jsou
emoce eliminované performativní meta-skutečností sportovní arény? Radost,
bolest, agrese, zklamání a jiné emocionální projevy nezůstávají jen v rovině
subjektivního prožívání sportovce, jejich prožívání je veřejně předváděné, a
tudíž ovlivňuje prožívání celé arény a všech jejích složek – sportovců,
publika, sportovních trenérů a manažerů, médií, televizních a rozhlasových
diváků, umělců. Emoce se tak v jisté chvíli mohou stát účinným politickým
nástrojem.
Umělci
prezentovaní na výstavě „Kdo hraje?“
se vžívají do rolí sportovců a sportovního světa. Nahlížejí skryté působení
emocí, formální a performativní aspekt prožívání prohry anebo manipulativní
zacházení s vypjatými situacemi s cílem vyvolat u diváků emfázi. Sportovní
emoce vnímají tito umělci jako významný motiv s potenciálem vyústit do
individuálního nebo kolektivního protestu.
Zuzanna Janin ve své
videoperformanci „Fight“ předvádí
emocemi nabitý zápas s profesionálním boxerem Przemyslawem Saletou. Zápasu
předcházel několikaměsíční přípravný boxerský tréning umělkyně. Janin používá
boxování jako metaforu života, který je konstantním soubojem a hrou emocí v
mezilidských vztazích.
Pawel Kruk v díle „Manipulátor“ přebírá identitu Michaela
Jordana, imituje jeho gesta, mimiku a sportovní pohyby, aby prostřednictvím
identifikace s postavou slavného sportovce dále rozvíjel mýtus legendy. Kruka
zajímají zažité vzorce konstruování a fungování světa sportovních idolů.
Olaf Breuning v díle „Double“ představuje dva tenisové hráče
ve dvou kopiích, s maskami vyrobenými ze zvětšených tenisových míčků. Pomocí
ironické zkratky odhaluje Breuning vztah mezi mediální a privátní, skrytou
tváří sportovců a sportovkyň.
Assa Kauppi dílem „The Race is Over“ vytváří subtilní
sondu do emocionálního prožívání dětských plavkyň a plavců těsně před začátkem plavecké
soutěže. Kauppi se zabývá principy soutěže, vítězství nebo prohry. Dětské
sportovkyně a sportovci reprezentují křehkost, upřímnost a neschopnost emocionální
manipulace.
Annika Larsson ve svém
videu „Hokej“ představuje obskurní
zápas mezi dvěma anonymními hokejovými mužstvy bez přítomnosti diváků. Zájem
umělkyně se soustředí na rituální podstatu hry, doprovázenou různými vizuálními
reprezentacemi, logy, značkami a symboly. Annika Larsson analyzuje a nenápadně
manipuluje detaily sportovního zápasu.
Jean-Ulrick Désert v díle „Passion“ prezentuje sérii fotografických
portrétů fotbalových fanoušků, oblečených do tradičních fanouškovských kostýmů.
Na rozdíl od originálních kostýmů vyrobil autor jejich bezbarvé kopie, zbavené
rozličných barevných dekorů, reprezentujících zejména národní barvy sportovních
týmů. Désert odhaluje stereotypy sportovní kultury a mainstreamovou identifikaci
fanoušků s vlasteneckým patosem sportovního představení.
Těžištěm
díla Shauna Leonarda je teze, že
sport lze, podobně jako divadlo, předvádět podle předem naučeného scénáře.
Autor se zabývá různými principy prožívání prohry, které jsou kódované a
opakovaně prožívané v chování sportovců i diváků. „Orchestra of Failure“ reflektuje problematiku společenského tlaku
při dosahování individuálních vítězství.
Obrovská
nafukovací pěst Anetty Mony Chişy &
Lucie Tkáčovej, dílo s názvem „Either
Way, We Lose“, připomíná masový zábavní artikl a symbolizuje neúspěšné
revoluce, jejichž rezidua pronikla do zábavního průmyslu. Pěst je jakousi
juxtapozicí k sportovnímu zápasu, kde zábavná stránka převážila nad kolektivním
či individuálním protestem jeho aktérů.
Na této výstavě
spolupracuje Galerie MeetFactory s Českým olympijským výborem za podpory
CzechTourism.
Press photo zde.