Eszter Sipos absolvovala
Maďarskou akademii výtvarných umění v Budapešti, na katedře vizuální pedagogiky
(2004-2008). Na téže Akademii absolvovala malbu (2002-2007). V
roce 2007 studovala na Glasgow School of Art ve Skotsku, na katedře malby a
uměleckého tisku. Získala několik ocenění: Cenu Smohay (2014),
Stipendium Gyuly Derkovitse (2009-2011), Cenu STRABAG za malbu – na podporu
tvůrčí činnosti (2008), Cenu Essl – Zvláštní uznání (2007), Cenu muzea Ludwig
(2005). V roce 2016 se Eszter zúčastnila
výměnného programu mladých profesionálů V4 v jihokorejském Seoulu. V roce 2015
zahájila na Maďarské akademii výtvarných umění v Budapešti studium programu
DLA (obdoba PhD pro umělce).
Její dílo je kritickým
pohledem na sociální, politické a kulturní otázky. Často reflektuje nedávnou
maďarskou historii a studenou válku – ve vztahu k dalším východoevropským
zemím. Vracejícími se prvky jejích projektů jsou také kolize subjektivní a
kolektivní paměti. Jako umělkyně se začala angažovat v příbězích míst,
která během posledních 70 let, zhruba od II. světové války, doznala
významných změn. Provádí výzkum následujících témat: Dopad industrializace a
pozdější globalizace na mikrokomunity, přeměna městské a venkovské krajiny jako
důsledek působení politické moci a přeměna komunitních (obecních) prostor. Její
současný projekt The Invisible Factory
/ Neviditelná továrna se zabývá pamětí studené války prostřednictvím dějišť
této epochy (bunkry, továrny a zastavěné prostředí). Tímto
tématem se umělkyně začala zabývat v roce 2014, a od léta roku 2016 na něm
spolupracuje s Csabou Árpádem Horváthem. Její
dílo The Invisible Factory / Neviditelná
továrnase
zamýšlí nad nedávnou minulostí, nad politikou paměti a jejím kontroverzním
vztahem ke skutečným prožitkům, to vše na příkladu podzemní maďarské továrny na
munici. Projekt začal přístupem, který se blížil aktivismu, avšak vzhledem
k utajení a obtížnému získávání přístupu do objektu se vše obrátilo
lyričtějším směrem. Umělci
konfrontovali tři stanoviska: lidí své generace, bývalých zaměstnanců a názor
těch, kdo dnes na místě žijí. Oba umělci zkoumají potenciál prostupnosti těchto tří pohledů. http://esztersipos.tumblr.com/